Santa Marias tortillas halverar sitt klimatavtryck

PUBLICERAD: 25 oktober 2023
UPPDATERAD: 26 oktober
Foto: Pressbild

Klimatavtrycket för Santa Marias vetetortillas har minskat med upp till 50 procent, tack vare ett mer hållbart odlat mjöl, mindre plast i förpackningen och minskade utsläpp från fabriken i Landskrona.

Santa Maria vetetortillas bakade med ett mer hållbart mjöl når nu de nordiska och baltiska marknaderna. Förutom bytet av vetemjöl, har ägarbolaget Paulig vidtagit åtgärder för att reducera klimatpåverkan från förpackning och produktion. Detta har resulterat i en total minskning av klimatpåverkan med upp till 50 procent för Santa Marias vetetortillas, jämfört med 2012.

Tortillas utgör Pauligs största produktkategori och störst inverkan på klimatavtrycket har ingredienserna, som står för över 70 procent av den totala påverkan.

– Som ett livsmedelsföretag som strävar efter att vara en ledande aktör inom hållbarhet, fokuserar vi på de områden där våra insatser kan göra störst skillnad. Med medvetenhet om att ingredienserna är centrala inom denna produktkategori, har vi under de senaste åren fokuserat våra ansträngningar på vetemjölet som används i Santa Maria tortillas, säger Paula Backman, Chief Marketing Officer på Paulig.

Från och med skörden 2022 förser Lantmännen Cerealia Paulig med vetemjöl odlat med mer hållbara metoder, vilket minskar koldioxidutsläppen från mjölet med närmare 30 procent (jämfört med det genomsnittliga utsläppet från svenskt höstvete 2015). Dessutom främjas biologisk mångfald.

2018 introducerades en ny Santa Maria tortillaförpackning, där delar av plasten har bytts ut mot papper. Det har inneburit en minskning av mängden plast med 150 ton, men Paulig siktar högre än så, enligt Paula Backman:

– Fram till 2030 ska 100 procent av Pauligs förpackningar vara återvinningsbara och tillverkade av förnybart eller återvunnet material. Nyckeln här är att hitta den bästa lösningen för att förvara maten, erbjuda välsmakande produkter med tillräcklig hållbarhet och förhindra matsvinn samtidigt som klimatpåverkan minimeras.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland