Miniburgare av siklöja ska få ungdomar att äta mer fisk

PUBLICERAD: 24 oktober 2023
UPPDATERAD: 24 oktober
Foto: Pressbild

Det finska fiskföretaget Hätälä har utvecklat en fiskburgare i miniformat som är gjord av siklöja och regnbågslax. Produkten är utvecklad i samarbete med WWF Youth i Finland för att locka unga konsumenter.

Finlands största fiskföretag Hätälä lanserar små kylda fiskburgare av siklöja, som på finska heter Muikkuli. Produkten är utvecklad i samarbete med WWF Finland för att öka efterfrågan på fisk från hållbara inhemska bestånd.

I Sverige är siklöjan kanske mest känd för löjrommen men i Finland finns en lång tradition av siklöja som matfisk. När fiskkonsumtionen började minska framför allt bland ungdomar tillsatte Finlands regering 2021 ett program för att öka konsumtionen av inhemska fiskar, som strömming och siklöja.

För Hätäläs del handlade det framför allt om att man såg ett minskat intresse för de traditionella produkterna av siklöja. Företaget inledde därför ett samarbete med WWF Youth i Finland för att involvera ungdomar i utvecklingen av en ny trendig fiskprodukt som både är hållbar och tilltalar unga konsumenter. Den nya produkten skulle vara enkel att tillaga, mångsidig, benfri och välsmakande. Resultatet blev en färdigstekt miniburgare som både kan ätas som den är och användas som fyllning i till exempel pitabröd. För smakens, konsistensens och färgens skull har även regnbågslax tillsatts i burgaren. Produktionen sker i Oulu i norra Finland (Uleåborg), där Hätälä har varit verksamt sedan 1938.

I början av 2023 började Hätäläs nya fiskburgare säljas i finska butiker och nu siktar företaget även på lansering i Sverige.

Hätälä var ett av fem finska livsmedelsföretag som medverkade vid ett event som Business Finland arrangerade i Stockholm under hösten för att lyfta fram finska livsmedel i Sverige. Vid eventet presenterades bland annat även nöt- och griskött från Atria, havreprodukter från Fazer och bärviner från Ainoa Winery. Marika King från Paulig berättade om Santa Maria veggietortillas med morot respektive rödbeta samt riskkapitalgrenen PINC:s satsningar på innovativa livsmedel, bland annat vegetabilisk ”ost” baserad på vita bönor samt kakaofri choklad.

Läs vidare

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1

Blossa 2024 har smak av rökig whisky och tång

I Blossa 2024 blandas klassiska glöggkryddor med rökig whisky och en salt förnimmelse av sjö och hav.
Blossa-2024_bild-PRM

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1