Miniburgare av siklöja ska få ungdomar att äta mer fisk

PUBLICERAD: 24 oktober 2023
UPPDATERAD: 24 oktober
Foto: Pressbild

Det finska fiskföretaget Hätälä har utvecklat en fiskburgare i miniformat som är gjord av siklöja och regnbågslax. Produkten är utvecklad i samarbete med WWF Youth i Finland för att locka unga konsumenter.

Finlands största fiskföretag Hätälä lanserar små kylda fiskburgare av siklöja, som på finska heter Muikkuli. Produkten är utvecklad i samarbete med WWF Finland för att öka efterfrågan på fisk från hållbara inhemska bestånd.

I Sverige är siklöjan kanske mest känd för löjrommen men i Finland finns en lång tradition av siklöja som matfisk. När fiskkonsumtionen började minska framför allt bland ungdomar tillsatte Finlands regering 2021 ett program för att öka konsumtionen av inhemska fiskar, som strömming och siklöja.

För Hätäläs del handlade det framför allt om att man såg ett minskat intresse för de traditionella produkterna av siklöja. Företaget inledde därför ett samarbete med WWF Youth i Finland för att involvera ungdomar i utvecklingen av en ny trendig fiskprodukt som både är hållbar och tilltalar unga konsumenter. Den nya produkten skulle vara enkel att tillaga, mångsidig, benfri och välsmakande. Resultatet blev en färdigstekt miniburgare som både kan ätas som den är och användas som fyllning i till exempel pitabröd. För smakens, konsistensens och färgens skull har även regnbågslax tillsatts i burgaren. Produktionen sker i Oulu i norra Finland (Uleåborg), där Hätälä har varit verksamt sedan 1938.

I början av 2023 började Hätäläs nya fiskburgare säljas i finska butiker och nu siktar företaget även på lansering i Sverige.

Hätälä var ett av fem finska livsmedelsföretag som medverkade vid ett event som Business Finland arrangerade i Stockholm under hösten för att lyfta fram finska livsmedel i Sverige. Vid eventet presenterades bland annat även nöt- och griskött från Atria, havreprodukter från Fazer och bärviner från Ainoa Winery. Marika King från Paulig berättade om Santa Maria veggietortillas med morot respektive rödbeta samt riskkapitalgrenen PINC:s satsningar på innovativa livsmedel, bland annat vegetabilisk ”ost” baserad på vita bönor samt kakaofri choklad.

Läs vidare

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Oddlygood lanserar iskaffe i två smaker

Havredrycken Oddlygood Ice Ice Coffee kommer i smakerna Original och Caramel.
IceIce

Danish Crown Sverige lanserar 50/50 Hybridfärs

Danish Crown Sverige ersätter hälften av nötköttet i sin nya hybridfärs med linser, palsternacka och morot.
hybridfärs

Mondi och Scan Sverige lanserar återvinningsbar förpackning

Mondi och Scan Sverige har tillsammans utvecklat en återvinningsbar förpackning för Pärsons skivade pålägg.
MNDPR282ax

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48