Miniburgare av siklöja ska få ungdomar att äta mer fisk

PUBLICERAD: 24 oktober 2023
UPPDATERAD: 24 oktober
Foto: Pressbild

Det finska fiskföretaget Hätälä har utvecklat en fiskburgare i miniformat som är gjord av siklöja och regnbågslax. Produkten är utvecklad i samarbete med WWF Youth i Finland för att locka unga konsumenter.

Finlands största fiskföretag Hätälä lanserar små kylda fiskburgare av siklöja, som på finska heter Muikkuli. Produkten är utvecklad i samarbete med WWF Finland för att öka efterfrågan på fisk från hållbara inhemska bestånd.

I Sverige är siklöjan kanske mest känd för löjrommen men i Finland finns en lång tradition av siklöja som matfisk. När fiskkonsumtionen började minska framför allt bland ungdomar tillsatte Finlands regering 2021 ett program för att öka konsumtionen av inhemska fiskar, som strömming och siklöja.

För Hätäläs del handlade det framför allt om att man såg ett minskat intresse för de traditionella produkterna av siklöja. Företaget inledde därför ett samarbete med WWF Youth i Finland för att involvera ungdomar i utvecklingen av en ny trendig fiskprodukt som både är hållbar och tilltalar unga konsumenter. Den nya produkten skulle vara enkel att tillaga, mångsidig, benfri och välsmakande. Resultatet blev en färdigstekt miniburgare som både kan ätas som den är och användas som fyllning i till exempel pitabröd. För smakens, konsistensens och färgens skull har även regnbågslax tillsatts i burgaren. Produktionen sker i Oulu i norra Finland (Uleåborg), där Hätälä har varit verksamt sedan 1938.

I början av 2023 började Hätäläs nya fiskburgare säljas i finska butiker och nu siktar företaget även på lansering i Sverige.

Hätälä var ett av fem finska livsmedelsföretag som medverkade vid ett event som Business Finland arrangerade i Stockholm under hösten för att lyfta fram finska livsmedel i Sverige. Vid eventet presenterades bland annat även nöt- och griskött från Atria, havreprodukter från Fazer och bärviner från Ainoa Winery. Marika King från Paulig berättade om Santa Maria veggietortillas med morot respektive rödbeta samt riskkapitalgrenen PINC:s satsningar på innovativa livsmedel, bland annat vegetabilisk ”ost” baserad på vita bönor samt kakaofri choklad.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland