
Danska Procudan lanserar ett 100 procent naturligt ostvax. Den nya produkten ProCera Natural har utvecklats under sex år och består bland annat av bivax och andra naturliga ingredienser.
Ostvax har en rad olika funktioner, som att få osten att mogna, skydda den under transport och även som en attraktiv förpackning.
Hittills har det varit vanligt att förpacka ost i vax av oljebaserade råvaror och marknaden har länge efterfrågat ett alternativ till konventionellt ostvax. Därför startade Koldingbaserade Procudan A/S ett utvecklingsprojekt med syftet att ta fram ett fossilfritt ostvax, som mejerierna kan använda utan att behöva ändra på produktionen.
Den nya produkten, som heter ProCera Natural, marknadsförs som världens första fossilfria ostvax och har tagit sex år att utveckla från idé till världsomfattande patent. Det patenterade receptet består bland annat av bivax och andra ingredienser med ett naturligt ursprung.
Från det att projektet startade har Procudan utvecklat och prövat över 5 000 olika recept. Utvecklingen har skett i nära samarbete med ledande skandinaviska mejerier och partners både från Danmark och andra länder. Samarbetet med kunderna var särskilt viktigt under den sista delen av arbetet med att testa de olika vaxvarianterna och färdigställa dem för marknaden, berättar Procudans vd Tommy H Pedersen.
– Det var helt naturligt för oss att involvera kunderna i projektet, delvis för att det var nödvändigt för att vi skulle kunna testa produkten ordentligt, men också för att det är så vi arbetar. Det tjänar ingenting till att utveckla något enbart för vår egen skull. Det måste också fungera ute hos mejerierna, säger Tommy H Pedersen.
För att testa ostvaxet och dess inverkan på osten har Procudan och projektets kunskapspartner, Teknologisk Institut, utvecklat nya vetenskapliga metoder, som gör att analyser och tester kan utföras på ett mer exakt och databaserat sätt än tidigare.
Ett av kraven var att den nya produkten skulle gå att använda i mejeriernas befintliga produktion.
– Vi valde att arbeta vidare med just den här idén, eftersom den kan införas ute hos kunderna. Det är viktigt för oss, i allt vi gör, att vi förstår våra kunder och deras marknad, säger Tommy H Pedersen.
Projektet har fått stöd från Innovationsfonden, Erhvervshus Syddanmark samt det europeiska innovationsprogrammet Eurostars, vilket ses som en viktig milstolpe.
– Det gav organisationen självförtroende. Det fick oss att inse att vi inte bara var på rätt väg, utan också att vår produkt kunde göra skillnad. Det var något helt nytt, och det fanns en reell efterfrågan på marknaden, säger Tommy H Pedersen.