Bärta slår sig ihop med A20

PUBLICERAD: 11 oktober 2023
UPPDATERAD: 11 oktober
Foto: Pressbild

Swedish Temptations, som står bakom varumärket Bärta, planerar ett samgående med A2O. Båda företagen arbetar med produkter av fermenterade ärtor.

Bolagen har tecknat ett så kallat LOI, och planen är att A2O ska bli en del av Swedish Temptations AB i slutet av året. A2O kommer att finnas kvar som varumärke och deras produkter kommer att produceras och säljas av Swedish Temptations.

Swedish Temptations vd och grundare Pia Qvarnström säger att det är ett strategiskt förvärv och första steget i en större strategi.

– Genom att samla flera aktörer under samma organisation blir vår position betydligt starkare. Ett uppköp av A2O är ett steg på vägen för oss, men vi tittar redan på andra relevanta aktörer.

A2O var från början inriktat på att ta fram smakrika produkter av insekter. Eftersom lagstiftningen kring insekter som livsmedel dröjde, valde grundarna Adam Engström och Ola Albrektsson att övergå till att jobba med ärtor. Idag säljer de framförallt sin ärttempeh till restauranger, men produkterna finns även i utvalda butiker.

För Bärtas del sker majoriteten av försäljningen via butik. Under varumärket Bärta finns idag åtta produkter baserade på groddad och fermenterad ärta, som säljs i butiker i hela landet.

– Världen behöver bra växtbaserad mat mer än någonsin. Vi klarar inte klimatmålen utan att ställa om kosten och det är dessutom det absolut enklaste och billigaste steget att ta. Politiken duckar ansvaret och det har därför blivit upp till oss medborgare att gå före i omställningen och visa att det går, säger Pia Qvarnström.

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Nu är Valios transporter helt fossilfria

Valio har börjat frakta sina produkter från Finland via Viking Line med förnybart biobränsle och når därmed målet för DLF:s transportinitiativ.
creation_date: 2024-08-13