Bärta slår sig ihop med A20

PUBLICERAD: 11 oktober 2023
UPPDATERAD: 11 oktober
Foto: Pressbild

Swedish Temptations, som står bakom varumärket Bärta, planerar ett samgående med A2O. Båda företagen arbetar med produkter av fermenterade ärtor.

Bolagen har tecknat ett så kallat LOI, och planen är att A2O ska bli en del av Swedish Temptations AB i slutet av året. A2O kommer att finnas kvar som varumärke och deras produkter kommer att produceras och säljas av Swedish Temptations.

Swedish Temptations vd och grundare Pia Qvarnström säger att det är ett strategiskt förvärv och första steget i en större strategi.

– Genom att samla flera aktörer under samma organisation blir vår position betydligt starkare. Ett uppköp av A2O är ett steg på vägen för oss, men vi tittar redan på andra relevanta aktörer.

A2O var från början inriktat på att ta fram smakrika produkter av insekter. Eftersom lagstiftningen kring insekter som livsmedel dröjde, valde grundarna Adam Engström och Ola Albrektsson att övergå till att jobba med ärtor. Idag säljer de framförallt sin ärttempeh till restauranger, men produkterna finns även i utvalda butiker.

För Bärtas del sker majoriteten av försäljningen via butik. Under varumärket Bärta finns idag åtta produkter baserade på groddad och fermenterad ärta, som säljs i butiker i hela landet.

– Världen behöver bra växtbaserad mat mer än någonsin. Vi klarar inte klimatmålen utan att ställa om kosten och det är dessutom det absolut enklaste och billigaste steget att ta. Politiken duckar ansvaret och det har därför blivit upp till oss medborgare att gå före i omställningen och visa att det går, säger Pia Qvarnström.

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894