Bärta slår sig ihop med A20

PUBLICERAD: 11 oktober 2023
UPPDATERAD: 11 oktober
Foto: Pressbild

Swedish Temptations, som står bakom varumärket Bärta, planerar ett samgående med A2O. Båda företagen arbetar med produkter av fermenterade ärtor.

Bolagen har tecknat ett så kallat LOI, och planen är att A2O ska bli en del av Swedish Temptations AB i slutet av året. A2O kommer att finnas kvar som varumärke och deras produkter kommer att produceras och säljas av Swedish Temptations.

Swedish Temptations vd och grundare Pia Qvarnström säger att det är ett strategiskt förvärv och första steget i en större strategi.

– Genom att samla flera aktörer under samma organisation blir vår position betydligt starkare. Ett uppköp av A2O är ett steg på vägen för oss, men vi tittar redan på andra relevanta aktörer.

A2O var från början inriktat på att ta fram smakrika produkter av insekter. Eftersom lagstiftningen kring insekter som livsmedel dröjde, valde grundarna Adam Engström och Ola Albrektsson att övergå till att jobba med ärtor. Idag säljer de framförallt sin ärttempeh till restauranger, men produkterna finns även i utvalda butiker.

För Bärtas del sker majoriteten av försäljningen via butik. Under varumärket Bärta finns idag åtta produkter baserade på groddad och fermenterad ärta, som säljs i butiker i hela landet.

– Världen behöver bra växtbaserad mat mer än någonsin. Vi klarar inte klimatmålen utan att ställa om kosten och det är dessutom det absolut enklaste och billigaste steget att ta. Politiken duckar ansvaret och det har därför blivit upp till oss medborgare att gå före i omställningen och visa att det går, säger Pia Qvarnström.

Läs vidare

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.