Bärta slår sig ihop med A20

PUBLICERAD: 11 oktober 2023
UPPDATERAD: 11 oktober
Foto: Pressbild

Swedish Temptations, som står bakom varumärket Bärta, planerar ett samgående med A2O. Båda företagen arbetar med produkter av fermenterade ärtor.

Bolagen har tecknat ett så kallat LOI, och planen är att A2O ska bli en del av Swedish Temptations AB i slutet av året. A2O kommer att finnas kvar som varumärke och deras produkter kommer att produceras och säljas av Swedish Temptations.

Swedish Temptations vd och grundare Pia Qvarnström säger att det är ett strategiskt förvärv och första steget i en större strategi.

– Genom att samla flera aktörer under samma organisation blir vår position betydligt starkare. Ett uppköp av A2O är ett steg på vägen för oss, men vi tittar redan på andra relevanta aktörer.

A2O var från början inriktat på att ta fram smakrika produkter av insekter. Eftersom lagstiftningen kring insekter som livsmedel dröjde, valde grundarna Adam Engström och Ola Albrektsson att övergå till att jobba med ärtor. Idag säljer de framförallt sin ärttempeh till restauranger, men produkterna finns även i utvalda butiker.

För Bärtas del sker majoriteten av försäljningen via butik. Under varumärket Bärta finns idag åtta produkter baserade på groddad och fermenterad ärta, som säljs i butiker i hela landet.

– Världen behöver bra växtbaserad mat mer än någonsin. Vi klarar inte klimatmålen utan att ställa om kosten och det är dessutom det absolut enklaste och billigaste steget att ta. Politiken duckar ansvaret och det har därför blivit upp till oss medborgare att gå före i omställningen och visa att det går, säger Pia Qvarnström.

Senaste nytt

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex med pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Läs vidare

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion