Bryggkaffet favorit hos 7-Elevens kaffekunder

PUBLICERAD: 29 september 2023
UPPDATERAD: 29 september
Foto: Pressbild

I samband med den internationella kaffedagen den 1 oktober släpper 7-Eleven för första gången kartläggningen Kaffemåttet, baserad på svenska storstadsbors kaffekonsumtion.

Kartläggningen Kaffemåtet är baserad på statistik från 7-Elevens egen försäljning av kaffedrycker som bereds i butik. Siffrorna visar att mer än 1 miljon koppar har sålts mellan den 1 januari och den 31 augusti i år, vilket innebär en ökning med 13 procent jämfört med samma period 2022.

En jämförelse mellan landets tre största städer visar att malmöiterna dricker mest kaffe per captia, jämfört med invånarna i Göteborg och Stockholm. Utöver bryggkaffet som toppar listan i samtliga storstäder är caffè latten mest populär, följd av cappuccino och americano. Klockan 08:00 är den tidpunkt på dygnet då flest väljer att unna sig en kopp kaffe. Vidare är torsdag den dag i veckan då flest känner kaffesug, medan söndagar är den dagen då det dricks minst kaffe.

De mest populära kaffevarianterna från kaffemaskinen:
1. Bryggkaffe
2. Caffè latte
3. Cappuccino
4. Americano
5. Espresso

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312