I samband med den internationella kaffedagen den 1 oktober släpper 7-Eleven för första gången kartläggningen Kaffemåttet, baserad på svenska storstadsbors kaffekonsumtion.
Kartläggningen Kaffemåtet är baserad på statistik från 7-Elevens egen försäljning av kaffedrycker som bereds i butik. Siffrorna visar att mer än 1 miljon koppar har sålts mellan den 1 januari och den 31 augusti i år, vilket innebär en ökning med 13 procent jämfört med samma period 2022.
En jämförelse mellan landets tre största städer visar att malmöiterna dricker mest kaffe per captia, jämfört med invånarna i Göteborg och Stockholm. Utöver bryggkaffet som toppar listan i samtliga storstäder är caffè latten mest populär, följd av cappuccino och americano. Klockan 08:00 är den tidpunkt på dygnet då flest väljer att unna sig en kopp kaffe. Vidare är torsdag den dag i veckan då flest känner kaffesug, medan söndagar är den dagen då det dricks minst kaffe.
De mest populära kaffevarianterna från kaffemaskinen:
1. Bryggkaffe
2. Caffè latte
3. Cappuccino
4. Americano
5. Espresso