Nordic Seafarm är Årets Impact Maker 2023

PUBLICERAD: 27 september 2023
UPPDATERAD: 27 september
Foto: Pressbild

Start up-företaget Nordic Seafarm utsågs till Årets Impac Maker i samband med branschforumet Livsmedelsdagarna i Tylösand den 21 september.

Nordic Seafarm har efter flera års forskning hittat ett effektivt sätt att odla tång utanför Sveriges västkust och är idag en av Europas ledande producenter av odlad tång.

Juryns vinnarmotivering:
”Genom att blicka mot en stor blå framtidspotential, har vinnarna framgångsrikt lyckats att ta de första stegen mot uppskalning av en ny råvara för livsmedelskonsumtion. Produkten utgör en lovande proteinkälla som med en skonsam skörd för havets livsmiljö också kan vara med och bidra till minskad övergödning. Med bas i en revolutionerande metod för odling och produktion.”

Nordic Seafarm fick tillsammans med de andra två finalisterna, ForReal!Foods och Irriot, pitcha sin företagsidé inför 300 deltagare och en jury.

Årets Impact Maker är ett startup-pris vars syfte är att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet. Priset består av 100 000 kronor att investera i fortsatt innovation.

Juryn består av representanter från Bird & Bird, Lantmännen, Paulig och Vinnova. Samtliga är samarbetspartners till tävlingen.

Läs vidare

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48

X:-tra sänker ordinarie pris på över 500 varor

Coops lågpriskedja X:-tra sänker priserna på en större del av sortimentet i samtliga 58 butiker.
xtra

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48