Nordic Seafarm är Årets Impact Maker 2023

PUBLICERAD: 27 september 2023
UPPDATERAD: 27 september
Foto: Pressbild

Start up-företaget Nordic Seafarm utsågs till Årets Impac Maker i samband med branschforumet Livsmedelsdagarna i Tylösand den 21 september.

Nordic Seafarm har efter flera års forskning hittat ett effektivt sätt att odla tång utanför Sveriges västkust och är idag en av Europas ledande producenter av odlad tång.

Juryns vinnarmotivering:
”Genom att blicka mot en stor blå framtidspotential, har vinnarna framgångsrikt lyckats att ta de första stegen mot uppskalning av en ny råvara för livsmedelskonsumtion. Produkten utgör en lovande proteinkälla som med en skonsam skörd för havets livsmiljö också kan vara med och bidra till minskad övergödning. Med bas i en revolutionerande metod för odling och produktion.”

Nordic Seafarm fick tillsammans med de andra två finalisterna, ForReal!Foods och Irriot, pitcha sin företagsidé inför 300 deltagare och en jury.

Årets Impact Maker är ett startup-pris vars syfte är att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet. Priset består av 100 000 kronor att investera i fortsatt innovation.

Juryn består av representanter från Bird & Bird, Lantmännen, Paulig och Vinnova. Samtliga är samarbetspartners till tävlingen.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Ovanligt att gränsvärdena för bekämpningsmedel överskrids

Livsmedelsverkets kontroll av bekämpningsmedelsrester i mat visar att få prover innehåller halter över gränsvärdet.
Kristina Granelli_2