Start up-företaget Nordic Seafarm utsågs till Årets Impac Maker i samband med branschforumet Livsmedelsdagarna i Tylösand den 21 september.
Nordic Seafarm har efter flera års forskning hittat ett effektivt sätt att odla tång utanför Sveriges västkust och är idag en av Europas ledande producenter av odlad tång.
Juryns vinnarmotivering:
”Genom att blicka mot en stor blå framtidspotential, har vinnarna framgångsrikt lyckats att ta de första stegen mot uppskalning av en ny råvara för livsmedelskonsumtion. Produkten utgör en lovande proteinkälla som med en skonsam skörd för havets livsmiljö också kan vara med och bidra till minskad övergödning. Med bas i en revolutionerande metod för odling och produktion.”
Nordic Seafarm fick tillsammans med de andra två finalisterna, ForReal!Foods och Irriot, pitcha sin företagsidé inför 300 deltagare och en jury.
Årets Impact Maker är ett startup-pris vars syfte är att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet. Priset består av 100 000 kronor att investera i fortsatt innovation.
Juryn består av representanter från Bird & Bird, Lantmännen, Paulig och Vinnova. Samtliga är samarbetspartners till tävlingen.