Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

PUBLICERAD: 22 september 2023
UPPDATERAD: 22 september
Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023 som delas ut av nätverket Livsmedel i Fokus. Foto: Livsmedel i Fokus

Axfoundation får motta Livsmedelspriset 2023 för arbetet med att ta fram hållbara innovationer och för sitt arbetssätt med breda samarbeten. Priset delas ut av nätverket Livsmedel i fokus.

Axfoundation är en fristående, icke vinstdrivande verksamhet som arbetar konkret och praktiskt för ett mer hållbart samhälle. Verksamheten driver cirka 30 projekt inom Cirkulär ekonomi, Hållbar produktion & Konsumtion samt Framtidens mat. På testgården Torsåker gård utvärderar Axfoundation hållbara lant- och vattenbruksmetoder, testodlar grödor och identifierar restströmmar för att skapa cirkulära lösningar.

Juryns motivering:
”För att med förändringskraft och breda samarbeten med relevanta aktörer ständigt bidra till att driva branschen framåt. Genom att inkludera hela värdekedjan, från primärproducent till marknad, och alltid hand i hand med forskningen lyckas Axfoundation ta fram innovationer som verkligen gör skillnad för hållbar lönsamhet.”

– Att jobba med hållbara innovationer kan vara krävande. Man måste ta med hela värdekedjan på resan och orka tänka runt hörn och över hinder. Men det som är krävande kan också vara väldigt roligt, särskilt när resultatet blir en kombination av hållbarhet och lönsamhet. Jag är stolt över att vårt arbete blir uppmärksammat och jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger Madeleine Linins Mörner, programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation.

Axfoundations generalsekreterare Maria Smith säger att priset ger ”en rejäl energiinjektion framåt”:

– Det kan komma väl till pass när vi envist fortsätter att utveckla praktiska innovationer som bidrar till att lösa komplexa hållbarhetsutmaningar som rör sakerna vi köper, maten vi äter och resurserna vi nyttjar.

Livsmedel i fokus delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för, att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling. Priset delades ut på Livsmedelsdagarna i Tylösand den 21 september.

Läs mer om Axfoundation här

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2