För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K serverar dagligen över 30 000 koppar kaffe och 80 000 varma måltider på sina stationer runt om i landet. Fokus på förpackningar och att minska mängden plast har funnits länge, men nu testas en lösning där kunderna erbjuds mat och dryck i kärl och muggar anpassade för flergångsanvändning. Dessa returneras sedan i valfria butiker eller stationer som är anslutna till systemet.
Denna lösning är ett pilotsamarbete med Panter och Tingstad, där Tingstad tillhandahåller produkterna, medan Panter har utvecklat ett digitalt retursystem. Kunden skapar ett konto hos Panter, därefter scannas lånade matlådor och muggar i webappen och sedan återlämnas kärlen hos valfri ansluten partner inom sju dagar.
– Vi är särskilt glada att en så stor aktör som Circle K väljer att ligga i framkant. Med det nya lagkravet om returlösning för takeaway bara månader bort är det smart av Circle K att komma i gång och testa för framtiden, säger Clara Lidberg, grundare och vd på Panter.
Projektet pågår inledningsvis på ett antal stationer i Göteborgsområdet, för att sedan tas ut på samtliga stationer vid årsskiftet.