Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

PUBLICERAD: 20 september 2023
UPPDATERAD: 20 september
Foto: Pressbild

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.

Circle K serverar dagligen över 30 000 koppar kaffe och 80 000 varma måltider på sina stationer runt om i landet. Fokus på förpackningar och att minska mängden plast har funnits länge, men nu testas en lösning där kunderna erbjuds mat och dryck i kärl och muggar anpassade för flergångsanvändning. Dessa returneras sedan i valfria butiker eller stationer som är anslutna till systemet.

Denna lösning är ett pilotsamarbete med Panter och Tingstad, där Tingstad tillhandahåller produkterna, medan Panter har utvecklat ett digitalt retursystem. Kunden skapar ett konto hos Panter, därefter scannas lånade matlådor och muggar i webappen och sedan återlämnas kärlen hos valfri ansluten partner inom sju dagar.

– Vi är särskilt glada att en så stor aktör som Circle K väljer att ligga i framkant. Med det nya lagkravet om returlösning för takeaway bara månader bort är det smart av Circle K att komma i gång och testa för framtiden, säger Clara Lidberg, grundare och vd på Panter.

Projektet pågår inledningsvis på ett antal stationer i Göteborgsområdet, för att sedan tas ut på samtliga stationer vid årsskiftet.

Läs vidare

Svenskarna nyfikna på odlat kött

Över hälften av svenskarna är öppna för att prova odlat kött, enligt en ny rapport.
CC-BY New Age Meats

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48

Senaste nytt

Svenskarna nyfikna på odlat kött

Över hälften av svenskarna är öppna för att prova odlat kött, enligt en ny rapport.
CC-BY New Age Meats

Vårens nyheter från Arla

Arla lanserar flera nyheter, bland annat en laktosfri mjölkdryck med extra protein och kalcium, Yoggi med körsbärssmak och proteinrika mellanmål.
Arla Protein

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell