
Från Sverige-veckorna har dragit igång för fjärde året i rad. Fram till den 1 oktober skyltas Från Sverige-märkningen upp med budskapet: Välj svenskt när du handlar. Nytt för i år är pilotprojektet Smaka på Från Sverige.
Syftet med Från Sverige-veckorna är att göra det enkelt för kunden att välja Från Sverige-märkt i butiken och ge livsmedelsföretagen en samlad möjlighet att tydliggöra sina ursprungsmärkta produkter. De ger också tillfälle att berätta om kriterierna för märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.
– Från Sverige-veckorna är den största och viktigaste aktiviteten under året för Från Sverige-märkningen. Det är en aktivitet där alla som använder märkningen kan deltaga på det sätt som passar bäst. Från Sverige-märkningen har en bred och värdefull förankring i hela livsmedelskedjan, vilket märks i engagemang och samarbeten. Kännedomen om Från Sverige-märkena är hög och förtroendet lika så. Märkningen ska göra det lätt att hitta och välja svenskt, och vi ser att konsumenten efterfrågar och väljer Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar, säger Ulrika Norvell, tf vd och kvalitetsansvarig på Svenskmärkning AB.
Årets tema är Välj svenskt när du handlar – laga all världens mat! Huvudmålgrupp är 35+ och barnfamiljer. Idag ursprungsmärker 226 företag och det finns cirka 12 000 produkter som är godkända för märkningen.
Från Sverige låter även i år skylta upp 500 livsmedelsbutiker inom Ica, Coop, Hemköp och City Gross med Från Sveriges butiksmaterial. Willys gör eget butiksmaterial och Lidl kommunicerar varumärket Matriket, där alla varor är Från Sverige-märkta. Livsmedelsföretag skyltar vid sina produkter och samtliga kan ladda ned digitalt material att använda i egna kanaler. Mathem och Från Sverige har ett utökat samarbetet med bland annat en djupgående artikel, annonser, film, tävling och en Från Sverige-shop in shop.
Pilotprojektet Smaka på Från Sverige är minimarknader, där HKScan, Lantmännen, Gäsene Mejeri, Äppelriket, Leksands Knäckebröd, SIA Glass, Värmdö Musteri och Frödinge bjuder på smakprover av utvalda Från Sverige-märka varor i fyra stockholmsbutiker.
– Vi vill nå ut brett under Från Sverige-veckorna med budskapet Välj svenskt när du handlar, därav en större kampanj i år. Det är viktigare än någonsin att välja svenskt, och det finns ett brett utbud av varor att välja till både vardagsmaten och festmåltiden. När du väljer Från Sverige-märkt bidrar du till en stärkt svensk försörjningsförmåga. Det är trygg och säker mat som är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige av Sveriges bönder och livsmedelsföretag. Det gör gott i magen på mer än ett sätt, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB.
Läs mer om aktiviteter och kommunikation under Från Sverige-veckorna 2023 här