Blossa 23: En hyllning till Blossas hantverkshistoria

PUBLICERAD: 14 september 2023
UPPDATERAD: 14 september
Foto: Pressbild

Blossa årgångsglögg firar 20 år genom att resa hem till Gamla Stan i Stockholm, där den första Blossa-flaskan tappades 1895. Blossa 23 är en vit starkvinsglögg med smak av hallon och humle som även kommer i en alkoholfri variant.

 För tjugo år sedan lanserade Blossa sin första årgångsglögg som en modern tolkning av Blossas hantverkstraditioner. Sedan dess har man rest världen runt för att hitta nya smakkombinationer och varje år får flaskorna dessutom en ny unik design.

Nu återvänder Blossa årgångsglögg till platsen där allt började: Gamla Stan i Stockholm. Blossa 23 är en vit starkvinsglögg med smak av hallon och humle och en hyllning till Blossas rika hantverkshistoria.

– Jag har tagit fram alla årgångsglöggar sedan starten, och det känns fint att under jubileet resa tillbaka till där allt började. Stockholm har en rik bryggerikultur, där humle spelat en viktig roll, från dåtidens populära svagdricka till dagens mikrobryggerier. Om sensomrarna kom Mälarborna in till Gamla Stan och sålde färskplockade hallon, ett bär vi odlat i Sverige sedan medeltiden, säger Åsa Orsvärn, Blossas Chief Blender.

Flaskans design på ger en inblick i Blossas historia som börjar 1895 i en vinhandel på Stora Nygatan i Gamla Stan, där kryddorna lagras och glöggen tappas. Den fortsätter till en nutida julmarknad på Stortorget, där samma glögg serveras en stjärnklar vinternatt. En extra överraskning är att flaskans detaljer lyser i mörkret – precis som gatlyktorna i Gamla Stan – när lyset släcks.

I år kommer Blossas årgångsglögg för första gången, utöver den traditionella starkvinsglöggen med en alkoholhalt på 15 volymprocent, också i en alkoholfri tappning. Glöggen kan drickas både varm och kall.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Carlsberg Sverige lanserar elektrisk öl

Carlsberg Sverige lyfter fram den utökade satsningen på elektrifierade transporter med lanseringen av en "elektrisk" öl.
03_PhoneCan_16x9_LinkedIn

Eckes-Granini lanserar ny funktionell dryck

Eckes-Granini breddar sin produktportfölj genom att lansera den funktionella drycken Brämhults Vitamin Water.
Skärmavbild 2025-04-02 kl. 08.31.49

Surkål möter havet – ny produkt med svensk tång

Surkål med sockertång är resultatet av ett samarbete mellan Tistelvind och Hakefjordens Havskultur.
1741812747129