Blossa 23: En hyllning till Blossas hantverkshistoria

PUBLICERAD: 14 september 2023
UPPDATERAD: 14 september
Foto: Pressbild

Blossa årgångsglögg firar 20 år genom att resa hem till Gamla Stan i Stockholm, där den första Blossa-flaskan tappades 1895. Blossa 23 är en vit starkvinsglögg med smak av hallon och humle som även kommer i en alkoholfri variant.

 För tjugo år sedan lanserade Blossa sin första årgångsglögg som en modern tolkning av Blossas hantverkstraditioner. Sedan dess har man rest världen runt för att hitta nya smakkombinationer och varje år får flaskorna dessutom en ny unik design.

Nu återvänder Blossa årgångsglögg till platsen där allt började: Gamla Stan i Stockholm. Blossa 23 är en vit starkvinsglögg med smak av hallon och humle och en hyllning till Blossas rika hantverkshistoria.

– Jag har tagit fram alla årgångsglöggar sedan starten, och det känns fint att under jubileet resa tillbaka till där allt började. Stockholm har en rik bryggerikultur, där humle spelat en viktig roll, från dåtidens populära svagdricka till dagens mikrobryggerier. Om sensomrarna kom Mälarborna in till Gamla Stan och sålde färskplockade hallon, ett bär vi odlat i Sverige sedan medeltiden, säger Åsa Orsvärn, Blossas Chief Blender.

Flaskans design på ger en inblick i Blossas historia som börjar 1895 i en vinhandel på Stora Nygatan i Gamla Stan, där kryddorna lagras och glöggen tappas. Den fortsätter till en nutida julmarknad på Stortorget, där samma glögg serveras en stjärnklar vinternatt. En extra överraskning är att flaskans detaljer lyser i mörkret – precis som gatlyktorna i Gamla Stan – när lyset släcks.

I år kommer Blossas årgångsglögg för första gången, utöver den traditionella starkvinsglöggen med en alkoholhalt på 15 volymprocent, också i en alkoholfri tappning. Glöggen kan drickas både varm och kall.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland