Transitionkorven ska få fler att testa växtbaserat

PUBLICERAD: 11 september 2023
UPPDATERAD: 14 september
Foto: Pressbild

Via sitt living-lab PBX lanserar Pressbyrån Transitionkorven, som övergår från att vara köttbaserad till helt växtbaserad. Syftet är att utmana fler köttätare att testa växtbaserat.

Med Transitionkorven vill Pressbyrån, genom sitt living-lab PBX, snabba på omställningen mot vegetariska alternativ och få de mest envisa köttätarna att testa växtbaserat.

– Vi vet att köttkonsumtionen behöver minska, men trots det finns det en oro att vegetariska alternativ inte ska vara lika goda eller mättande. Med Transitionkorven vill vi utmana våra kunder att prova något nytt samtidigt som vi visar att växtbaserade korvar kan vara minst lika goda som köttkorvar, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.

Korven uppges vara den första i världen som går från att vara köttbaserad i ena änden till helt växtbaserad i den andra. Även korvskinnet är helt växtbaserat. Korven är utvecklad i samarbete med Peas of Heaven, som har tagit fram den växtbaserade delen, och Härryda Karlsson, som står för köttinnehållet.

– Transitionkorven ligger oss väldigt nära hjärtat eftersom vi själva kommer från ett köttbolag och har som mål att göra transformationen från kött till vego så enkel och god som möjligt. Vi anser att en förutsättning för att välja vego är att gilla de växtbaserade alternativen mer och då är smaken central – det måste smaka gott, säger Tobias Gerefalk, Key Account Manager på Peas of Heaven.

Han menar att Transitionkorven berättar om den resa som vi behöver göra med vår matkonsumtion:

– Vi börjar äta korv innehållande kött för att successivt börja öka mängden vegetariskt innehåll. Om framtiden kommer att vara 100 procent vegetarisk återstår att se, vi vill oavsett utmana attityden och visa att en korv kan baseras på annat än bara kött.

Transitionkorven är en innovation från Pressbyrån och 7-Elevens living-lab, tillika butik, PBX, belägen på universitetsområdet Albano i Stockholm.

– PBX är vårt sätt att utmana både oss själva och conveniencebranschen som helhet för att hitta nya vägar till mer hållbara val. Alla produkter som säljs på PBX är noga utvalda ur en rad hållbarhetskriterier och anpassade efter planetens gränser. Faktum är att vi i dag säljer en rad produkter på Pressbyrån och 7-Eleven som hade sin början hos oss på PBX, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

Läs vidare

Vindelnrökt skinka får skyddad geografisk beteckning

Vindelnrökt skinka är ett hundraårigt hantverk som än idag röks i samma handmurade ugnar som när verksamheten startade.
Vindelnrökt skinka

MAX nära nå målet om varannan måltid utan rött kött

Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX Burgers restauranger från annat än rött kött.
max

Coop testar skanner som visar om avokadon är mogen

Från mitten av juli kommer åtta utvalda Stora Coop att erbjuda avokadoskanning direkt i butik.
avocado

Framtidsgården Viken ska bana väg för framtidens jordbruk

Lantmännen ska tillsammans med Arla utveckla framtidens mjölkproduktion på Framtidsgården Viken.
kor

Senaste nytt

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
image

Vindelnrökt skinka får skyddad geografisk beteckning

Vindelnrökt skinka är ett hundraårigt hantverk som än idag röks i samma handmurade ugnar som när verksamheten startade.
Vindelnrökt skinka

MAX nära nå målet om varannan måltid utan rött kött

Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX Burgers restauranger från annat än rött kött.
max

Coop testar skanner som visar om avokadon är mogen

Från mitten av juli kommer åtta utvalda Stora Coop att erbjuda avokadoskanning direkt i butik.
avocado