Konsortium ska främja landbaserad laxodling i Sverige

PUBLICERAD: 7 september 2023
UPPDATERAD: 7 september
Foto: Pressbild

Cibonum Group AB är ett nytt konsortium av investerare, som vill verka för att främja svensk laxodlingsindustri genom ett aktivt ägande av RE:OCEAN.

Som huvudägare i RE:OCEAN ska Cibonum Group AB stötta bolaget från start till färdig anläggning och långsiktig expansion. Målet är att öka Sveriges självförsörjning av lax som idag nästan till hundra procent är importerad.

– Vi skall vara det finansiella ankaret för RE:OCEAN och tillsammans med vår branschkunskap ger vi en solid grund för RE:OCEANs expansion och dess uppdrag att innovera laxodlingen i Sverige. RE:OCEAN revolutionerar fiskindustrin med en landbaserad laxodling i Säffle som kan tillgodose 20 procent av de svenska konsumenternas efterfrågan på lax. Vi som ägare har ett gemensamt starkt engagemang för en lokal och hållbar produktion av hälsosamma livsmedel, säger Anders Svensson, ordförande för Cibonum Group AB.

Några av Cibonum Group AB:s största investerare är Mathias Kamprad, Per Josefsson, Pelle Törnberg och Per Lindberg.

– RE:OCEAN är ett fantastiskt exempel på positiv förändring när det kommer till miljö och innovationer. Lokal, landbaserad, hållbar fiskodling möjliggör mer värdefulla proteinkällor till en lägre kostnad för många människor, samtidigt som det säkrar en miljövänlig produktion och minskade utsläpp, bl.a. från transporter. När anläggningen i Sverige är i fullskalig produktion kommer lösningen att kunna tillämpas i andra delar av världen så att fler människor får bättre och billigare miljösmart mat, säger Mathias Kamprad.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312