
Den 1 september drar kampanjen Eko-september igång för femte året i rad med kampanjer och event över hela landet.
Under Eko-september kommer Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter och Krav bland annat att sprida kampanjen i sociala medier, skylta upp i butik, annonsera utomhus, jobba med PR och arrangera event över hela landet. Alla som vill driva på försäljningen och sprida kunskap om ekologiskt och Krav-märkt välkomnas att delta i kampanjen.
– I år har vi byggt vidare på kampanjen med nya budskap och nytt kampanjmaterial som lyfter fram vinsterna med att välja eko. Allt material finns fritt tillgängligt att ladda ner och använda. Ju fler som kampanjar samtidigt – desto större möjlighet har vi att nå ut till kunder och konsumenter över hela landet, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.
Krav kommer dessutom att aktivera Eko-september med två rörliga annonser som har fokus på biologisk mångfald och godare djurvälfärd. Vecka 36 kommer annonserna att synas på 1 000 skärmar runt om i Sverige, liksom i sociala medier under vecka 36, 37 och 38.
Ett stort antal ekologiska lantbrukare kommer att arrangera öppen ekogård, ekobonde i butik samt lunch hos ekobonde runt om i Sverige och många livsmedelsföretag kommer att sprida kampanjen i sina digitala kanaler och i butik.
Samtliga kedjor inom dagligvaruhandeln kommer också att delta i kampanjen på olika sätt, något som Sveriges Konsumenter ser som positivt.
– Det är tydligt att ekoförsäljningen minskar i samma takt som kedjornas kampanjer för eko minskar. Därmed finns en potential för handeln att dels öka antalet priskampanjer för eko igen, dels att medverka i kampanjen Eko-september för att fler konsumenter ska uppmärksamma och välja eko i butik, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
Läs mer om Eko-september här