Dags för årets Eko-september

PUBLICERAD: 1 september 2023
UPPDATERAD: 1 september
Foto: Pressbild

Den 1 september drar kampanjen Eko-september igång för femte året i rad med kampanjer och event över hela landet.

Under Eko-september kommer Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter och Krav bland annat att sprida kampanjen i sociala medier, skylta upp i butik, annonsera utomhus, jobba med PR och arrangera event över hela landet. Alla som vill driva på försäljningen och sprida kunskap om ekologiskt och Krav-märkt välkomnas att delta i kampanjen.

– I år har vi byggt vidare på kampanjen med nya budskap och nytt kampanjmaterial som lyfter fram vinsterna med att välja eko. Allt material finns fritt tillgängligt att ladda ner och använda. Ju fler som kampanjar samtidigt – desto större möjlighet har vi att nå ut till kunder och konsumenter över hela landet, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Krav kommer dessutom att aktivera Eko-september med två rörliga annonser som har fokus på biologisk mångfald och godare djurvälfärd. Vecka 36 kommer annonserna att synas på 1 000 skärmar runt om i Sverige, liksom i sociala medier under vecka 36, 37 och 38.

Ett stort antal ekologiska lantbrukare kommer att arrangera öppen ekogård, ekobonde i butik samt lunch hos ekobonde runt om i Sverige och många livsmedelsföretag kommer att sprida kampanjen i sina digitala kanaler och i butik.

Samtliga kedjor inom dagligvaruhandeln kommer också att delta i kampanjen på olika sätt, något som Sveriges Konsumenter ser som positivt.

– Det är tydligt att ekoförsäljningen minskar i samma takt som kedjornas kampanjer för eko minskar. Därmed finns en potential för handeln att dels öka antalet priskampanjer för eko igen, dels att medverka i kampanjen Eko-september för att fler konsumenter ska uppmärksamma och välja eko i butik, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Läs mer om Eko-september här

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623