Försäljningen av ekologisk mat fortsätter att minska i svenska livsmedelsbutiker. Det enda undantaget är ekologiska ägg, vars försäljningsvärde ökade med 17 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period året innan.
Försäljningsvärdet för ekologisk mat i svenska livsmedelsbutiker minskade med 1,8 procent under det andra kvartalet 2023 jämfört med samma period året innan. Det visar kvartalsrapporten Svenskt ekoindex.
Utvecklingen skiljer sig något mellan olika kategorier. För mejeriprodukter var försäljningsvärdet under årets andra kvartal i det närmaste oförändrat (-1,5 procent), men volymerna minskade med 10,9 procent. För ägg ökade försäljningsvärdet med 17,0 procent. Den kraftiga uppgången uppstod genom en kombination av höjda priser och en ökad volym. För frukt och grönt minskade försäljningsvärdet med 5,0 procent, i huvudsak en effekt av minskade volymer, medan priserna förändrades marginellt.
Enligt Ekologiska Lantbrukarna, som står bakom rapporten, påverkas ekoförsäljningen negativt av konsumenternas fokus på lågpris. De kraftigt höjda livsmedelspriserna gör att ekoprodukter regelbundet väljs bort till förmån för billigare konventionella alternativ eller billigare ekologiska produkter, till exempel färs istället för helt kött.
Kvartalsrapporten Svenskt ekoindex följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln och lanserades för första gången 2018. Rapporterna är en del av projektet ”Marknadsanalyser och branschutveckling för ett växande eko-Sverige” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.
Rapporten kan laddas ner här