Lågprisfokus fortsätter att påverka ekoförsäljningen

PUBLICERAD: 31 augusti 2023
UPPDATERAD: 31 augusti
Foto: Pressbild

Försäljningen av ekologisk mat fortsätter att minska i svenska livsmedelsbutiker. Det enda undantaget är ekologiska ägg, vars försäljningsvärde ökade med 17 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period året innan.

Försäljningsvärdet för ekologisk mat i svenska livsmedelsbutiker minskade med 1,8 procent under det andra kvartalet 2023 jämfört med samma period året innan. Det visar kvartalsrapporten Svenskt ekoindex.

Utvecklingen skiljer sig något mellan olika kategorier. För mejeriprodukter var försäljningsvärdet under årets andra kvartal i det närmaste oförändrat (-1,5 procent), men volymerna minskade med 10,9 procent. För ägg ökade försäljningsvärdet med 17,0 procent. Den kraftiga uppgången uppstod genom en kombination av höjda priser och en ökad volym. För frukt och grönt minskade försäljningsvärdet med 5,0 procent, i huvudsak en effekt av minskade volymer, medan priserna förändrades marginellt.

Enligt Ekologiska Lantbrukarna, som står bakom rapporten, påverkas ekoförsäljningen negativt av konsumenternas fokus på lågpris. De kraftigt höjda livsmedelspriserna gör att ekoprodukter regelbundet väljs bort till förmån för billigare konventionella alternativ eller billigare ekologiska produkter, till exempel färs istället för helt kött.

Kvartalsrapporten Svenskt ekoindex följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln och lanserades för första gången 2018. Rapporterna är en del av projektet ”Marknadsanalyser och branschutveckling för ett växande eko-Sverige” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden