Välkända varumärken nominerade i Årets Dagligvara

PUBLICERAD: 18 augusti 2023
UPPDATERAD: 18 augusti
Foto: Pressbild

Zeta olivolja gentile, Old El Paso tortilla pockets och Polarbröd Polarhjärtan är de tre nominerade produkterna till Årets Dagligvara 2023 som delas ut av Svensk Dagligvaruhandel.

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Årets tre nominerade produkter kommer från välkända etablerade varumärken, visar på starka försäljningsdata och alla tre produkter har lyckats ta en självklar plats på butikshyllan i tre tuffa varukategorier.

– Det har varit tufft för nylanseringar efter åren med pandemin och därefter ett krig i Ukraina med en extrem matprisinflation som följd. Så hatten av för de tre nominerade produkterna som trots detta lyckats under denna utmanande och speciella period. För dagligvaruhandeln är det helt avgörande att det finns innovativa produkter på butikshyllorna, här spelar detta pris en viktig roll då det premierar just de produkter som bidrar till utveckling i respektive kategori, säger Karin Brynell, juryns ordförande och vd på Svensk Dagligvaruhandel.

De nominerade är Zeta olivolja gentile, Old El Paso tortilla pockets och Polarbröd Polarhjärtan. Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 11 oktober i samband med DLF:s Höstmöte. För att bli nominerad ska produkten ha lanserats under 2021. Den ska ha tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter, som innovationshöjd och nya konsumentbehov. Dessutom noteras om produkten har tydliga sorteringsanvisningar och bidrar till utveckling mot materialåtervinningsbara förpackningar.

Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ. I år dessutom med en studentröst från Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av kvantitativa försäljningsdata. Priset har delats ut sedan 2006. Ytterligare information om priset, kriterier och juryn finns här

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623