Meddelanden på Coops mjölkpaket ska ge stöd till barn

PUBLICERAD: 15 augusti 2023
UPPDATERAD: 17 augusti
Foto: Frank Fam

För att underlätta för barn som behöver hjälp och hitta en vuxen att prata med, har Bris tagit fram meddelanden som går att hitta på Coops mjölkpaket.

Under hösten kommer barn att kunna använda en QR-kod på Coop:s egna mjölkpaket för att hitta ett Snapchat-filter med information om var barnet kan få hjälp. Informationen på mjölkpaketen är en del av ett flerårigt samarbete mellan Coop och Bris.

Varje år när skolorna startar kontaktar barn Bris för att berätta om oro eller andra tankar om att gå tillbaka till skolan. För många barn är det första gången som de pratar med en vuxen om sina tankar och känslor.

– En del barn tycker att det kan vara svårt att prata med sina föräldrar för att föräldrarna så fort vill hitta en lösning, men barnet vill få berätta i sin takt. För de barnen kan det vara bra att få prata med en annan vuxen först om sina tankar och känslor och få hjälp hur man sedan pratar med sina föräldrar. Nu har vi ett nytt hemligt sätt att berätta för barn om hur de kan få hjälp, säger Malin Berggren Griffiths, som är kurator på Bris.

Mjölkpaketen kommer att finnas i butik från och med vecka 33. Mer om filtret och hur informationen till barn ser ut finns här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål