Oatly och Amazon utökar samarbetet som inleddes i Storbritannien hösten 2022. Nu ska Oatlys produkter bli tillgängliga för Amazons kunder i stora delar av Europa.
I oktober 2022 inledde Oatly och Amazon ett nära samarbete i Storbritannien. Sedan dess har Oatly Barista Edition blivit en av de 30 mest sålda livsmedelsprodukterna och den för närvarande mest sålda havredrycken på Amazon i Storbritannien. Nu utökas samarbetet, med start senare i år, till Amazons största marknader i Europa, som Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Nederländerna och Belgien.
Oatly planerar att producera skräddarsydda förpackningslösningar för Amazons kunder som klarar transporten genom hela logistikkedjan. Därmed undviks behovet att ytterligare förpackningar.
Daniel Ordoñez, Chief Operating Officer på Oatly, beskriver Amazon som en viktig kund för Oatly:
– Vi är exalterade över att bygga vidare på vårt framgångsrika samarbete med Amazon i Storbritannien och ser fram emot att göra Oatlys produkter tillgängliga för fler av Amazons kunder i Europa.