Axfood installerar fler laddstationer vid butiker

PUBLICERAD: 28 juni 2023
UPPDATERAD: 28 juni
Foto: Pressbild

Axfood har tecknat avtal med Vattenfall InCharge om utbyggnad av laddstationer vid sina butiker. Under de närmaste åren ska laddstationer installeras vid omkring 20-25 butiker över hela landet, utöver de sju som idag finns vid Willys-butiker.

Efter ett pilotprojekt mellan Axfood och Vattenfall InCharge kan Willys-kunder ladda sin elbil vid sju Willys-butiker i landet. Nu utökas samarbetet med ytterligare ett 20-25-tal Willys-, Hemköp-, Snabbgross- och Eurocash-butiker. Först ut efter sommaren blir Willys-butikerna i Sundsvall (Ortviken), Halmstad (Flygstaden), Umeå (Klockarbäcken) och Göteborg (Gamlestaden).

– De laddstationer vi driftsätter vid Axfoods butiker skapar ett naturligt kundvärde och en enkelhet i vardagen för väldigt många som är ute och reser eller inte kan ladda sitt fordon hemma i garaget. Vi ser fram emot att fortsätta elektrifieringsresan med Axfood och nu ser vi till att fler av deras butiker kan erbjuda laddning, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för E-mobility på Vattenfall.

Laddeffekten ska motsvara tiden det tar att handla, ungefär 30-60 minuter, varför laddare i spannet 22 kW-150 kW installeras vid butikerna. Totalt blir det mellan sex och tio laddplatser per butik. Laddstationerna är uppkopplade till Vattenfall InCharge, som driver över 4 000 publika laddpunkter i hela Sverige. Via appen InCharge kan elbilisten betala och hitta lediga laddplatser både i Sverige och utomlands.

– Elektrifiering av transporter är en förutsättning för att vi och hela samhället ska nå uppsatta klimatmål. Därför är det viktigt att kunna erbjuda fler och fler laddstolpar runt om i hela landet, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Elen till laddarna är förnybar och kommer från vind- och vattenkraft märkt med Bra Miljöval, EPD (Environment Product Declaration) från Vattenfall.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland