Havredals säkrar nytt kapital och stärker styrelsen

PUBLICERAD: 22 juni 2023
UPPDATERAD: 22 juni
Foto: Pressbild

Havredals har tagit in närmare 5 miljoner kronor från existerande och nya ägare samt utsett två nya styrelsemedlemmar. Kapitaltillskottet kommer att användas för att öka produktionskapaciteten, förstärka leverantörskedjan och expandera till nya marknader.

Havredals, som producerar växtbaserade livsmedel, introducerade en innovativ havredryck för tre år sedan och köttsubstitut baserade på bondböna hösten 2022. Havredals köttalternativ har fått ett gott mottagande av restaurangbranschen och är idag listade hos alla ledande restaurang- och storköksgrossister. Under 2023 har försäljningen ökat med 25 procent per månad.

Nu siktar företaget på fortsatt tillväxt och expansion med hjälp av ett kapitaltillskott på närmare fem miljoner kronor. Samtidigt utökas styrelsen med två strategiska kompetenser: Johan Augustsson, tidigare vd på Lidl, och Lars Franzén, vd på Lantmännen Functional Foods.

– Min drivkraft har alltid varit att utmana rådande situation och befintliga ramar, med hållbarhet i fokus. Det är därför mycket spännande att få vara delaktig i Havredals utveckling. Jag ser fram emot att bygga upp något hållbart för planeten, för människorna som producerar maten samt för alla oss som vill äta hälsosamt och inte minst välsmakande, säger Johan Augustsson.

Lars Franzén säger att Havredals tillverkningsmetod representerar en helt ny approach för att förädla växtbaserade proteiner och ge dem en köttliknande struktur:

– Vi kan nu erbjuda marknaden en köttanalog med riktigt bra smak och ”bite”, samtidigt som processen är skonsam, vilket resulterar i bland annat hög kvalitet och ett lågt koldioxidavtryck.

Havredals vd Katerina Cronstedt säger att företaget är väl rustat för tillväxt och fortsatt framgång:

– Att säkra nytt kapital och välkomna Johan Augustsson och Lars Franzén till vår styrelse markerar ett spännande kapitel för Havredals. Vi har bevisat att Havredals affärsmodell fungerar, med bra skalbarhet och marginalstruktur för att stödja affären och kunna växa långsiktigt. Produkterna har tydliga USP:ar med unika ingredienser och smak som möter konsumenternas krav. Havredals kommer att vidare driva positiv förändring inom livsmedelsbranschen genom hållbara, växtbaserade lösningar.

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt