Rekordförsäljning av svenska livsmedel hos Lidl

PUBLICERAD: 16 juni 2023
UPPDATERAD: 16 juni
Foto: Pressbild

Under maj 2023 ökade Lidls försäljning av svensk mat med 20 procent jämfört med maj 2022. En förklaring är storsatsningen på varumärket Matriket.

Alla Matrikets produkter uppfyller kraven för att märkas med ”Från Sverige”. När det nya varumärket introducerades fanns över 100 olika varor. På sikt kommer sortimentet att omfatta över 250 varor inom kategorierna mejeriprodukter, spannmål, bröd, charkuterier och grönsaker.

– När priserna på mat började stiga såg vi tendenser till att flera konsumenter prioriterade pris. På Lidl tycker vi att det är viktigt med svenskproducerat, och med introduktionen av Matriket har konsumenter upptäckt att vi erbjuder bra svensk mat till ett lågt pris. Lidl gör kvalitet billigt, konstaterar Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Enligt Dagligvaruindex ökade försäljningen i dagligvarubranschens butiker med 10,7 procent under maj. Räknar man bort inflationen sjönk försäljningen med nästan fyra procent. Värdet av försäljningsökningen under maj äts upp av inflationen, men trenden syns inte bland Lidls svenska produkter. Under maj ökade försäljningsvolymen av Matriket med 6,5 procent i snitt. Flera produkter visar en tvåsiffrig ökning, bland annat Matriket Laktosfri gräddfil som ökade med 35 procent, Matriket fullkornsbröd med 34 procent och Matriket Basturökt skinka i skivor med 25 procent.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland