
Under maj 2023 ökade Lidls försäljning av svensk mat med 20 procent jämfört med maj 2022. En förklaring är storsatsningen på varumärket Matriket.
Alla Matrikets produkter uppfyller kraven för att märkas med ”Från Sverige”. När det nya varumärket introducerades fanns över 100 olika varor. På sikt kommer sortimentet att omfatta över 250 varor inom kategorierna mejeriprodukter, spannmål, bröd, charkuterier och grönsaker.
– När priserna på mat började stiga såg vi tendenser till att flera konsumenter prioriterade pris. På Lidl tycker vi att det är viktigt med svenskproducerat, och med introduktionen av Matriket har konsumenter upptäckt att vi erbjuder bra svensk mat till ett lågt pris. Lidl gör kvalitet billigt, konstaterar Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Enligt Dagligvaruindex ökade försäljningen i dagligvarubranschens butiker med 10,7 procent under maj. Räknar man bort inflationen sjönk försäljningen med nästan fyra procent. Värdet av försäljningsökningen under maj äts upp av inflationen, men trenden syns inte bland Lidls svenska produkter. Under maj ökade försäljningsvolymen av Matriket med 6,5 procent i snitt. Flera produkter visar en tvåsiffrig ökning, bland annat Matriket Laktosfri gräddfil som ökade med 35 procent, Matriket fullkornsbröd med 34 procent och Matriket Basturökt skinka i skivor med 25 procent.