Här är finalisterna i årets Impact Maker Award

PUBLICERAD: 14 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Tångodlingsföretaget Nordic Seafarm är en av årets tre finalister i Impact Maker Award. Foto: Pressbild

För tredje året i rad arrangeras Impact Maker Award, en tävling för startups inom livsmedelsbranschen Priset ska inspirera och lyfta fram innovativa bolag som gör skillnad.

Årets finalister är utvalda bland tjugotalet nominerade företag. Finalisterna ska pitcha för en jury på branschforumet Livsmedelsdagarna och därefter utses vinnaren, som presenteras den 21 september.

– Vi är väldigt glada för det stora antalet nomineringar vi fått in. En stark uppställning med innovativa koncept som lovar gott inför matsystemets framtid, säger Elén Faxö, ledamot i styrelsen för Livsmedel i fokus.

De tre finalisterna är:
ForReal!Foods, som har en tydlig ambition att få fler människor att äta hälsosamt och vill bidra till folkhälsan. I deras fabrik i Skärhamn på Tjörn testas, utforskas och utvecklas nya matupplevelser med omsorg om kvalitet, smak och innehåll. Deras produkter är framtagna utifrån följande filosofi: näringstät, fryst för att minska svinn och tillverkad av lokalproducerade råvaror. Företaget producerar näringsrika fryspizzor utan tillsatser, baserade på till stor del lokala råvaror, med bottnar av vitkål eller Bjärekyckling.

Irriot levererar nästa generations kommersiella bevattningsstyrning som möjliggör effektiv bevattning där det tidigare har varit omöjligt eller opraktiskt. Den största skillnaden mellan Irrios trådlösa bevattningsstyrenhet och en traditionell styrenhet är användandet av den trådlösa tvåvägskommunikationen mellan styrenhet och fjärrenhet, som innebär att trådlösa ventiler kan installeras oavsett hur otillgänglig platsen är.

Nordic Seafarm har efter flera års forskning hittat ett effektivt sätt att odla god och ätbar tång utanför Sveriges västkust. Odlingen kräver ingen landyta och Nordic Seafarms produkter kan vara en viktig del av den blå revolutionen där nya proteinkällor är avgörande för att försörja en växande befolkning, samtidigt som man räddar våra hav från övergödning och kollapsande ekosystem.

Vinnaren erhåller titeln och 100 000 kronor. Priset ska användas till fortsatt utveckling av företagets innovation inom livsmedelsområdet. Juryn består av representanter från Bird & Bird, Lantmännen, Paulig och Vinnova, som är samarbetspartners till tävlingen.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål