Konsumenterna väljer billigare ekomat

PUBLICERAD: 5 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Foto: Pressbild

Försäljningen av ekologisk mat i dagligvaruhandeln fortsätter minska. Samtidigt väljer många konsumenter att köpa billigare ekomat, vilket påverkar försäljningsvärdet. Det visar Svenskt ekoindex för första kvartalet.

Under första kvartalet 2023 minskade försäljningen ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln med 5,9 procent i värde. Ökade priser höjer försäljningsvärdet men den minskade volymen sänker värdet. I volym minskade det bland annat 17,5 procent för mejeri och 14,6 procent för frukt och grönt.

Samtidigt har det så kallade produktbytet under första kvartalet varit stort. Det innebär att konsumenter väljer bort dyrare ekologiska produkter till förmån för billigare. Detta påverkar det sammanlagda försäljningsvärdet utan att vare sig priser eller volymer har förändrats.

– Många väljer billigare mat, men fortfarande ekologiskt. Kanske att man köper köttfärs istället för helt kött. De här kunderna köper alltså lika många kilo ekologiskt, men till ett lägre kilopris. Det är glädjande att många trogna eko-kunder trots allt fortsätter handla ekologiskt, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Produktbytet gör att försäljningsvärdet för ekologiska livsmedel minskade med cirka 6 procent under första kvartalet jämfört med samma kvartal 2022.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312