Konsumenterna väljer billigare ekomat

PUBLICERAD: 5 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Foto: Pressbild

Försäljningen av ekologisk mat i dagligvaruhandeln fortsätter minska. Samtidigt väljer många konsumenter att köpa billigare ekomat, vilket påverkar försäljningsvärdet. Det visar Svenskt ekoindex för första kvartalet.

Under första kvartalet 2023 minskade försäljningen ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln med 5,9 procent i värde. Ökade priser höjer försäljningsvärdet men den minskade volymen sänker värdet. I volym minskade det bland annat 17,5 procent för mejeri och 14,6 procent för frukt och grönt.

Samtidigt har det så kallade produktbytet under första kvartalet varit stort. Det innebär att konsumenter väljer bort dyrare ekologiska produkter till förmån för billigare. Detta påverkar det sammanlagda försäljningsvärdet utan att vare sig priser eller volymer har förändrats.

– Många väljer billigare mat, men fortfarande ekologiskt. Kanske att man köper köttfärs istället för helt kött. De här kunderna köper alltså lika många kilo ekologiskt, men till ett lägre kilopris. Det är glädjande att många trogna eko-kunder trots allt fortsätter handla ekologiskt, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Produktbytet gör att försäljningsvärdet för ekologiska livsmedel minskade med cirka 6 procent under första kvartalet jämfört med samma kvartal 2022.

Läs vidare

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2