Norrmejerier utreder avveckling av Luleå mejeri

PUBLICERAD: 2 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Göran Olofsson är styrelseordförande för Norrmejerier. Foto: Johan Gunseus

I augusti ska Norrmejeriers styrelse ta ett beslut om en eventuell avveckling av Luleå mejeri. Bakgrunden är vikande mjölkkonsumtion, lågt kapacitetsutnyttjande, stora investeringsbehov de kommande åren samt en generellt svag lönsamhet .

Styrelsens inriktningsbeslut om en avveckling av Luleå mejeri bygger på en analys och förstudie av Norrmejeriers mejeristruktur med syfte att utreda åtgärder för säkerställande av lönsam mjölkproduktion i Norrland i framtiden.

Om Luleå mejeri kommer att avvecklas flyttas hela Norrmejeriers produktion och distribution av färska produkter till Umeå mejeri. Mejeriet i Burträsk påverkas inte av inriktningsbeslutet. Norrmejeriers ägare, de norrländska mjölkbönderna, skulle inte påverkas vid en avveckling, eftersom mjölk fortsatt kommer att hämtas i hela Norrland.

– För att långsiktigt kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt mjölkpris till mjölkbönderna måste vi få en bättre lönsamhet och effektivitet inom vår mejeristruktur. Förstudien visar att investeringsbehovet på mejerierna kommer att vara mycket stort och det är förmodligen inte en kostnadsbörda som vi bönder kan ta. Men detta måste nu verifieras innan det slutliga beslutet kan tas, säger Göran Olofsson, styrelseordförande för Norrmejerier.

Efter styrelsens inriktningsbeslut följer nu ett arbete med att verifiera och kvalitetssäkra analysens slutsatser. Målsättningen är att styrelsen ska fatta ett slutgiltigt beslut i augusti. Om en avveckling beslutas, kommer tidsplanen och vilka som berörs att förhandlas med fackliga parter.

– Sedan flera år har Sverige en vikande mjölkkonsumtion vilket har resulterat i att kapacitetsutnyttjandet i våra mejerier är för lågt. Inget tyder på att den här trenden vänder och Norrmejerier måste ha de bästa förutsättningarna för att producera och utveckla konkurrenskraftiga mejeriprodukter för framtidens konsumenter. Det innebär att våra starka varumärken och ställning hos norrländska konsumenter måste omsättas till lönsamma mejeriprodukter som säkrar norrländsk mjölkproduktion i många år framöver, säger Gerhard Bley, vd för Norrmejerier.

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623