Hammars Bryggeri köper Karlstad Dryckesfabrik

PUBLICERAD: 30 maj 2023
UPPDATERAD: 8 juni
– Burkproduktionen ger oss förutsättningar att utveckla våra befintliga drycker och skapa samarbeten med nya varumärken, säger Anders Markstedt, Hammars Bryggeri, tredje från vänster. Foto: Pressbild

Hammars Bryggeri, med varumärkena Hammars Tonics, Pop Art Craft Soda och Beer Studio, har sedan 1904 tillverkat hantverksmässiga drycker på glasflaskor. Nu ska portföljen breddas med produkter på burk genom förvärvet av Karlstad Dryckesfabrik.

Karlstad Dryckesfabrik grundades för ett par år sedan och har byggt en modern produktionsanläggning för fyllning av burkar i olika format. Bolaget har producerat sina egna produkter och också fyllt åt andra företag.

Burk står för över 40 procent av den totala försäljningen av drycker på den svenska marknaden (källa: Sveriges Bryggerier) och dominerar även marknaden för små format ämnade för en person inom både öl och läsk.

– Förvärvet av Karlstad Dryckesfabrik ger oss en unik möjlighet att stärka vår närvaro på marknaden genom att lansera våra produkter på burk. Burkproduktionen ger oss förutsättningar att utveckla våra befintliga drycker och skapa samarbeten med nya varumärken. Vi ser fram emot att välkomna Karlstad Dryckesfabrik i Hammars Bryggeri-familjen och arbeta tillsammans för att erbjuda ännu fler högkvalitativa hantverksdrycker till våra kunder, säger Anders Markstedt, vd på Hammars Bryggeri.

Förvärvet genomförs genom en kvittningsemission, villkorad för godkännande vid den kommande bolagsstämman.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt