Max startar samarbete med Lantmännen

PUBLICERAD: 24 maj 2023
UPPDATERAD: 24 maj
En av Max nya produkter är en burgare baserad på svenska ärtor. Foto: Pressbild

Lantmännen Cerealia har levererat två nya ärtbaserade produkter till Max satsning på gröna måltider. De två produkterna, en burgare och en nuggets-produkt, är båda baserade på svenska ärtor, och har tagits fram av Max chefskock Jonas Mårtensson.

– Vi är stolta över att Max har valt oss som leverantör av två nya produkter. Genom deras satsning på ett ännu bredare grönt sortiment får vi fler att upptäcka goda och hållbara måltider med ingredienser från de svenska åkrarna, säger Kristin Marmsjö, kommersiell chef Food service på Lantmännen Cerealia.

Lantmännen har länge arbetat för att öka skördarna av svenskodlade baljväxter samt att använda svenska baljväxter i nya sammanhang. Det finns även långt gångna planer för en storsatsning på en produktionsanläggning för ärtprotein i Lidköping de kommande åren.

– Att använda ärtor som proteinbas i gröna livsmedel är både gott, nyttigt och viktigt. Den svenska ärtan är en gröda fullproppad med nyttigheter såsom vitaminer, mineraler och fibrer. Max nya produkter bidrar också till att fortsätta utveckla det svenska jordbruket, där ärtan är en utmärkt växelgröda för våra lantbrukare, säger Kristin Marmsjö.

– Ärta finns och odlas redan i stor omfattning i det svenska jordbruket och därför är steget kort till att nu mer och mer använda detta som vegetabiliskt protein i tillverkningen av gröna livsmedel. Vi ser att intresset för vegetarisk, närproducerad mat ökar i hela Norden och är glada över att kunna erbjuda sådana produkter till ännu fler genom Max gröna måltider.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland