Blå och gröna proteiner i fokus för ny gastronomiutbildning

PUBLICERAD: 23 maj 2023
UPPDATERAD: 24 maj
Foto: Pressbild

I höst startar en ny YH-utbildning för gastronomiledare på efterfrågan från branschen. Utbildningen har fokus på sjömat och nya tidens proteiner men inkluderar även ledarskap, ekonomi och hållbarhet.

Den 23 september startar distansutbildningen Gastronomiledare – framtidens mat & protein på YrkesAkademin Yrkeshögskola. Fokus ligger på sjömat och grön mat/protein, men även ledarskap, arbetsmiljö, ekonomi, hållbar utveckling samt kök i utveckling inkluderas, då utbildningen ligger på en högre nivå.

För att utbildningen ska vara relevant har aktörer från hela landet tillsammans med YrkesAkademin Yrkeshögskola tagit fram en påbyggnadsutbildning, även kallad upskill, som både riktar sig till dem som vill bli ledare inom privat eller offentlig restaurangnäring och personal som redan idag arbetar som ledare.

– Vi har arbetat tillsammans med branschen för att ta fram utbildningen som inte bara reproducerar det branschen redan kan utan adderar nya perspektiv, ny kunskap och kompetens, säger Matilda Runeson, ansvarig för utbildningsledare på Yrkesakademins Yrkeshögskola.

Utbildningen är på distans med en fysisk träff på Gotland eller i Strängnäs.

Läs mer om utbildningen här

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312