Blå och gröna proteiner i fokus för ny gastronomiutbildning

PUBLICERAD: 23 maj 2023
UPPDATERAD: 24 maj
Foto: Pressbild

I höst startar en ny YH-utbildning för gastronomiledare på efterfrågan från branschen. Utbildningen har fokus på sjömat och nya tidens proteiner men inkluderar även ledarskap, ekonomi och hållbarhet.

Den 23 september startar distansutbildningen Gastronomiledare – framtidens mat & protein på YrkesAkademin Yrkeshögskola. Fokus ligger på sjömat och grön mat/protein, men även ledarskap, arbetsmiljö, ekonomi, hållbar utveckling samt kök i utveckling inkluderas, då utbildningen ligger på en högre nivå.

För att utbildningen ska vara relevant har aktörer från hela landet tillsammans med YrkesAkademin Yrkeshögskola tagit fram en påbyggnadsutbildning, även kallad upskill, som både riktar sig till dem som vill bli ledare inom privat eller offentlig restaurangnäring och personal som redan idag arbetar som ledare.

– Vi har arbetat tillsammans med branschen för att ta fram utbildningen som inte bara reproducerar det branschen redan kan utan adderar nya perspektiv, ny kunskap och kompetens, säger Matilda Runeson, ansvarig för utbildningsledare på Yrkesakademins Yrkeshögskola.

Utbildningen är på distans med en fysisk träff på Gotland eller i Strängnäs.

Läs mer om utbildningen här

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623