Nu är alla livsmedel och drycker i Martin & Servera Restauranghandels e-handel märkta med en klimatpoäng. Genom ett samarbete med Consupedia, som har byggt världens största databas för hållbarhetsinformation om livsmedel, blir klimatinformationen tillgänglig för kunderna direkt vid inköpstillfället.
Consupedias beräkningar baseras på RISE klimatdatabas som visar klimatpåverkan från varans tillverkningskedja. Den aktuella produkten jämförs med alla livsmedelsprodukter i Consupedias databas och värderas som mer eller mindre klimatsmart. Ju högre poäng, desto mer klimatsmart.
I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och Sorundahallarna.
– Tack vare att Consupedia har kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om produkters totala klimatavtryck och CO2-ekvivalenter, men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för spännande digitala tjänster i framtiden, säger Anna Grandt, chef för digitala kanaler och e-handel på Martin & Servera.
Consupedias vd och grundare Roberto Rufo Gonzalez kommenterar samarbetet:
– Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den.