Martin & Servera lanserar klimatpoäng på alla livsmedel

PUBLICERAD: 12 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Foto: Pressbild

Nu är alla livsmedel och drycker i Martin & Servera Restauranghandels e-handel märkta med en klimatpoäng. Genom ett samarbete med Consupedia, som har byggt världens största databas för hållbarhetsinformation om livsmedel, blir klimatinformationen tillgänglig för kunderna direkt vid inköpstillfället.

Consupedias beräkningar baseras på RISE klimatdatabas som visar klimatpåverkan från varans tillverkningskedja. Den aktuella produkten jämförs med alla livsmedelsprodukter i Consupedias databas och värderas som mer eller mindre klimatsmart. Ju högre poäng, desto mer klimatsmart.

I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och Sorundahallarna.

– Tack vare att Consupedia har kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om produkters totala klimatavtryck och CO2-ekvivalenter, men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för spännande digitala tjänster i framtiden, säger Anna Grandt, chef för digitala kanaler och e-handel på Martin & Servera.

Consupedias vd och grundare Roberto Rufo Gonzalez kommenterar samarbetet:

– Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den.

Läs vidare

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48

X:-tra sänker ordinarie pris på över 500 varor

Coops lågpriskedja X:-tra sänker priserna på en större del av sortimentet i samtliga 58 butiker.
xtra

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48