
Arla stärker konceptet Arla Ko med nya miljö- och klimatkriterier. Satsningen gäller all färsk mjölk under varumärket och ska bidra till att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.
Arla Ko-mjölken har redan 14 särskilda kriterier för djurvälfärd som bland annat omfattar extra långt sommarbete och att korna går fritt inomhus. Nu stärks konceptet för att bidra till Arlas miljö- och klimatarbete.
– Det här innebär ytterligare ett steg mot en mer hållbar mejeriproduktion. Vår mjölk erbjuder redan starka kriterier för djurvälfärd. Nu blir den en ännu mer konkret del av vår långsiktiga klimatresa. För en produkt med så stora volymer som Arla Ko-mjölken kan den här typen av förändringar göra stor skillnad, säger Sara Borg, ansvarig för varumärket Arla Ko.
De nya miljö- och klimatkriterierna för Arla Ko-mjölken innebär att gårdarna köper 100 procent förnybar el, har poäng över en viss gräns i Arlas nya modell för hållbarhetsersättning samt uppfyller utfordringskontrollen i hållbarhetsmodellen. Det innebär förenklat att varje ko får rätt mängd mat och näring, samtidigt som fodersvinnet blir så litet som möjligt.
Särskilda avtal med mjölkbönderna garanterar att de extra kraven på djuromsorg, klimat och miljö efterlevs och de får en ersättning för lite högre kostnader. Mjölken särhålls i transporter och på mejeriet, innan den förpackas i de randiga paketen.
I samband med uppgraderingen av Arla Ko-konceptet får förpackningarna en ny design. Både djuromsorgen och klimatarbetet på gårdarna tydliggörs på mjölkpaketen, och de klassiska ränderna uppdateras för att skapa en starkare koppling till originalränderna från 1992.
Läs mer om Arlas hållbarhetsersättning här
Läs mer om Arlas klimatarbete här