Arlas mjölk uppgraderas med nya miljökriterier

PUBLICERAD: 10 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Foto: Arla

Arla stärker konceptet Arla Ko med nya miljö- och klimatkriterier. Satsningen gäller all färsk mjölk under varumärket och ska bidra till att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.

Arla Ko-mjölken har redan 14 särskilda kriterier för djurvälfärd som bland annat omfattar extra långt sommarbete och att korna går fritt inomhus. Nu stärks konceptet för att bidra till Arlas miljö- och klimatarbete.

– Det här innebär ytterligare ett steg mot en mer hållbar mejeriproduktion. Vår mjölk erbjuder redan starka kriterier för djurvälfärd. Nu blir den en ännu mer konkret del av vår långsiktiga klimatresa. För en produkt med så stora volymer som Arla Ko-mjölken kan den här typen av förändringar göra stor skillnad, säger Sara Borg, ansvarig för varumärket Arla Ko.

De nya miljö- och klimatkriterierna för Arla Ko-mjölken innebär att gårdarna köper 100 procent förnybar el, har poäng över en viss gräns i Arlas nya modell för hållbarhetsersättning samt uppfyller utfordringskontrollen i hållbarhetsmodellen. Det innebär förenklat att varje ko får rätt mängd mat och näring, samtidigt som fodersvinnet blir så litet som möjligt.

Särskilda avtal med mjölkbönderna garanterar att de extra kraven på djuromsorg, klimat och miljö efterlevs och de får en ersättning för lite högre kostnader. Mjölken särhålls i transporter och på mejeriet, innan den förpackas i de randiga paketen.

I samband med uppgraderingen av Arla Ko-konceptet får förpackningarna en ny design. Både djuromsorgen och klimatarbetet på gårdarna tydliggörs på mjölkpaketen, och de klassiska ränderna uppdateras för att skapa en starkare koppling till originalränderna från 1992.

Läs mer om Arlas hållbarhetsersättning här
Läs mer om Arlas klimatarbete här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland