Många föräldrar är oroliga över att deras barn inte får i sig tillräckligt mycket näring. Samtidigt finns en okunskap om barnens dagliga näringsbehov. Det visar en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier.
Var femte förälder med hemmavarande barn i åldern 2-18 år (21 procent) känner oro kring att deras barn inte får i sig tillräckligt mycket näring via kosten, enligt en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier. Var femte förälder (19 procent) uppger även att de har låg kunskap om sitt barns dagliga näringsbehov. Undersökningar som Livsmedelsverket har gjort visar att många barn i åldern 2-17 år har en för näringsfattig kost idag – och att de konsumerar livsmedel som godis, snacks och läsk i för stor utsträckning.
– För barn kan det vara ännu viktigare med en näringsrik kost än för vuxna i och med att de ofta äter mindre portioner”, säger Anette Gregow, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Skånemejerier.
Som medarrangör till Kalvinknatet, Sveriges största barnlopp, vill Skånemejerier uppmuntra barn till rörelse och främja hälsosamma levnadsvanor hos barn. Kalvinknatet arrangeras under maj och juni tillsammans med Malmö Allmänna Idrottsförening och idrottsföreningar runt om i Skåne.
– Kalvin ska med sitt knat och sin hälsocirkel förmedla en balanserad helhetssyn med en bra blandning av rörelse, vila, sinnliga upplevelser och inte minst nyttig och näringsrik mat, sådant vi vet att både barn och vuxna mår bra av. Det är viktigt att tänka på att ge barn hälsosamma vanor, inte minst för framtiden. Goda matvanor i kombination med motion är nyckeln till en god balans, säger Anette Gregow.
Undersökningens resultat i korthet:
Av dem som har hemmavarande barn i åldern 2-18 år känner var femte person (21 procent) en ganska till mycket stor oro kring att deras barn inte får i sig tillräckligt mycket näring via kosten. 19 procent upplever att de har låg kunskap om sitt barns dagliga näringsbehov och lika många uppger även att deras barn äter specialkost. 16 procent uppger att deras barn inte äter frukost varje dag.
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Skånemejerier. Den bygger på 1500 intervjuer med den svenska allmänheten 8-13 mars 2023.