Skruf Snus är Årets Livsmedelsexportör 2023

PUBLICERAD: 5 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen, Joakim Högberg Jacobsson, chefsjurist på Skruf Snus AB och landsbygdsminister Peter Kullgren. Foto: Pressbild

Skruf Snus en av Sveriges främsta livsmedelsexportörer med en exportandel på 64 procent. Den 4 maj belönades företaget med Priset Årets Livsmedelsexportör 2023 på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.

Skruf Snus är den 24:e vinnaren av priset Årets Livsmedelsexportör, som enligt stadgarna ska ”tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar”.

Skruf Snus AB startades år 2002 och är idag den näst största snustillverkaren i Norden. Bland produkterna finns bland annat Knox, som är det största snusvarumärket på den svenska marknaden. All Skrufs tillverkning sker i småländska Sävsjö och företaget har cirka 300 anställda.

– Vi är väldigt hedrade och tacksamma över att tilldelas priset som årets livsmedelsexportör. Exporten har alltid varit, och kommer fortsatt vara, en viktig komponent i den framgångssaga som är Skruf Snus AB. Vi ser med stor tillförsikt fram emot att kunna exportera våra produkter till fler länder inom kommande år, säger Tomas Jauković, Market Manager på Skruf Snus AB.

Priset Årets Livsmedelsexportör är ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet samt exportprogrammet Try Swedish.

– Syftet med priset är att hylla duktiga exportörer och inspirera andra företag till att satsa på export. För många svenska livsmedelsproducenter är det i exporten som man kan hitta lönsamheten, tillväxten och potentialen. Och när det gäller just snus så finns det en enorm potential både ur ett exportperspektiv och ur ett folkhälsoperspektiv. Jag hoppas att regeringen agerar kraftfullt för att en gång för alla förmå EU att ta bort sitt feltänkta och missriktade exportförbud. Lyckas man vore det den enskilt största insatsen för svensk livsmedelsexport på årtionden, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Priset delades ut av landsbygdsminister Peter Kullgren på Livsmedelsföretagens årliga branschträff Matdagen den 4 maj.

Läs vidare

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1