
Lidl Sverige samlar sina egna produkter med Från Sverige-märkning under varumärket Matriket. Det innebär att de är odlade, producerade, födda och uppfödda i Sverige.
Matriket ersätter Lidl Sveriges egna varumärken Enebacken, Ängens, Kvarnvingen och Himlajord. Alla varor som säljs under Matriket uppfyller kraven för att märkas med Från Sverige. I samband med lanseringen finns det drygt 100 Matriket-varor i Lidls 204 butiker i Sverige. På sikt kommer antalet att överstiga 250.
– Vi vill göra det enklare för våra kunder att hitta våra prisvärda svenska varor. Under varumärket Matriket samlar vi våra noggrant utvalda produkter av hög kvalitet från svenska gårdar och producenter. Här finns mejeriprodukter, spannmål, grönsaker och chark. Matriket är en kvalitetsmärkning som kommer att underlätta för våra kunder som letar efter svensk mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris. Det här är vårt sätt att synliggöra och öka tillgängligheten till bra råvaror som inspirerar till matglädje, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.