Högre matpriser förändrar påskfirandet

PUBLICERAD: 5 april 2023
UPPDATERAD: 13 april
Foto: Pressbild

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén. Åtta av tio svenskar förändrar sitt påskfirande till följd av ökade matkostnader. Det visar en ny undersökning från Yougov och HelloFresh.

En ny Yougov-undersökning på uppdrag av HelloFresh visar att åtta av tio kommer att förändra sitt påskfirande på något sätt. De flesta planerar att köpa billigare mat, framför allt familjer med yngre barn, samt att försöka spara pengar genom bättre planering. Andra planerade förändringar är att servera färre rätter, skippa en traditionell påskbuffé och bjuda in färre gäster.

Trots en nedbantad påskbuffé finns det vissa rätter som prioriteras. Storfavoriten är ägghalvor, därefter kommer varmrökt/kallrökt/gravad lax samt sill. I botten ligger gubbröran. Köttbullarna är dock populärast i åldersgruppen 18-29, medan 60-plussarna uppskattar sillen mest.

Svenskarnas favoriter på påskbuffén
1. Ägghalvor (40%)
2. Lax (varmrökt, kallrökt, gravad) (34%)
3. Sill (30 %)
4. Köttbullar (27 %)
5. Janssons frestelse (26 %)
6. Potatis (22%)
7. Räkor 18%)
8. Prinskorv 17%)
9. Skagenröra (17%)
10. Lammstek (15%)

Läs vidare

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1