Högre matpriser förändrar påskfirandet

PUBLICERAD: 5 april 2023
UPPDATERAD: 13 april
Foto: Pressbild

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén. Åtta av tio svenskar förändrar sitt påskfirande till följd av ökade matkostnader. Det visar en ny undersökning från Yougov och HelloFresh.

En ny Yougov-undersökning på uppdrag av HelloFresh visar att åtta av tio kommer att förändra sitt påskfirande på något sätt. De flesta planerar att köpa billigare mat, framför allt familjer med yngre barn, samt att försöka spara pengar genom bättre planering. Andra planerade förändringar är att servera färre rätter, skippa en traditionell påskbuffé och bjuda in färre gäster.

Trots en nedbantad påskbuffé finns det vissa rätter som prioriteras. Storfavoriten är ägghalvor, därefter kommer varmrökt/kallrökt/gravad lax samt sill. I botten ligger gubbröran. Köttbullarna är dock populärast i åldersgruppen 18-29, medan 60-plussarna uppskattar sillen mest.

Svenskarnas favoriter på påskbuffén
1. Ägghalvor (40%)
2. Lax (varmrökt, kallrökt, gravad) (34%)
3. Sill (30 %)
4. Köttbullar (27 %)
5. Janssons frestelse (26 %)
6. Potatis (22%)
7. Räkor 18%)
8. Prinskorv 17%)
9. Skagenröra (17%)
10. Lammstek (15%)

Läs vidare

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.