Föreningen Frisk Mat lägger in Consupedias hållbarhetsberäkningsverktyg i sin receptbank för offentliga kök. Det kostnadsfria digitala verktyget visar i realtid hur klimat- och hälsovärdet ändras om råvarorna i ett recept byts ut.
Frisk Mat driver sedan snart ett år tillbaka en kostnadsfri digital mötesplats för den offentliga måltidssektorn i Sverige, där storkök kan dela recept, inspireras och få ny kunskap. Nu adderas Consupedias hållbarhetsberäkningsverktyg i sitens receptbank.
– Många av landets kommuner och regioner arbetar glädjande nog redan målmedvetet för att maten som serveras i skolor, på sjukhus och i äldreomsorgen ska bli mer hållbar. Men begreppet hållbarhet behöver konkretiseras, förtydligas och bli enklare för kockarna att jobba med i vardagen. Med vårt verktyg hoppas vi kunna hjälpa kockar att göra informerade val om vilka livsmedel de kan använda för att samtidigt bidra till en mer hållbar matproduktion och konsumtion, säger Anna Lindelöw Mannheimer, ordförande i föreningen Frisk Mat.
Consupedia har tillsammans med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna byggt världens största hållbarhetsdatabas för mat med över 170 000 livsmedelsprodukter. Den samlar data från andra databaser, som RISE, WHO, FAO Stat, Gapminder och EFSA.
Consupedia omfattar totalt 19 hållbarhetsparametrar kopplade till matvarors avtryck på miljö, social rättvisa och hälsa. De två parametrar som visas i Frisk Mats receptbank är ”Klimat” och ”Hälsa”. Receptet får en poäng på skalan 0-100 beroende på hur hållbara ingredienserna är jämfört med andra varor på marknaden inom valda parametrar. I realtid går det även att se hur värden påverkas om en ingrediens byts ut, exempelvis om man väljer en produkt med ett annat ursprungsland.
– Vi på Consupedia brinner lika mycket för den planetära och mänskliga hälsan som Frisk Mat och vill också bidra till en positiv samhällsförändring. Dessutom är vår erfarenhet att det är initiativ likt Frisk Mat – som vänder sig direkt till dem som faktiskt väljer och beställer maten i köken, motiverar och inspirerar dem – som har störst förändringseffekt. Därför är vi väldigt glada och stolta över vårt samarbete, säger Roberto Rufo Gonzalez, Consupedias grundare och vd.