Höjda matpriser kan påverka folkhälsan negativt

PUBLICERAD: 30 mars 2023
UPPDATERAD: 6 april
Livsmedelsverkets undersökning visar att konsumenterna köper mindre av bland annat grönsaker och frukt till följd av höga matpriser.

Livsmedelsverkets undersökning av hur prishöjningarna påverkar matinköpen visar att konsumenterna köper mindre av bland annat grönsaker och frukt, mjukt bröd, fisk och kött.

Livsmedelsverket gjorde i början av 2023 en uppföljande konsumentundersökning för att undersöka hur de höjda matpriserna påverkar konsumenternas livsmedelsinköp och hur dessa har förändrats sedan den första undersökningen gjordes i maj 2022.

Fyra av tio svarar att de köper mindre färska grönsaker, oavsett inkomstnivå. Det finns även tydliga skillnader mellan hushåll med låg respektive hög inkomst. De med lägre inkomster säger att de väljer bort färska grönsaker i högre utsträckning än de med högre inkomster, jämfört med våren 2022.

– Att konsumenterna säger att de köper mindre av färska grönsaker är oroande. Om det ger förändrade matvanor finns det en risk för att hälsan påverkas negativt på sikt, säger Karin Fritz, rådgivare på Livsmedelsverket.

Drygt en av tre (33 procent) säger att de köper mindre frukt i år jämfört med 2022. Livsmedelsverkets råd är att äta 500 gram frukt och grönsaker om dagen.

Konsumenterna svarar också att de köper mindre av kött, kyckling och fisk. Även om många skulle må bra av att äta mindre kött, varnar Livsmedelsverket för att ett minskat köttätande bland kvinnor i fertil ålder och barn kan leda till lågt järnintag, särskilt om inte köttet ersätts med järnrika vegetabiliska livsmedel.

– Så kallade levnadsvanesjukdomar som cancer och hjärt- och kärlsjukdomar kan öka på sikt om matvanorna försämras. Därför behöver vi på Livsmedelsverket följa hur både matpriser och andra faktorer påverkar hur vi äter och om det kan finnas risk för att hälsan påverkas negativt i olika inkomstgrupper, säger Karin Fritz.

1 024 personer har svarat på undersökningen som riktade sig till allmänheten i åldersgruppen 18-4 år.

Undersökningen kan laddas ner som pdf här

Läs vidare

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.