Livsmedelsverkets undersökning av hur prishöjningarna påverkar matinköpen visar att konsumenterna köper mindre av bland annat grönsaker och frukt, mjukt bröd, fisk och kött.
Livsmedelsverket gjorde i början av 2023 en uppföljande konsumentundersökning för att undersöka hur de höjda matpriserna påverkar konsumenternas livsmedelsinköp och hur dessa har förändrats sedan den första undersökningen gjordes i maj 2022.
Fyra av tio svarar att de köper mindre färska grönsaker, oavsett inkomstnivå. Det finns även tydliga skillnader mellan hushåll med låg respektive hög inkomst. De med lägre inkomster säger att de väljer bort färska grönsaker i högre utsträckning än de med högre inkomster, jämfört med våren 2022.
– Att konsumenterna säger att de köper mindre av färska grönsaker är oroande. Om det ger förändrade matvanor finns det en risk för att hälsan påverkas negativt på sikt, säger Karin Fritz, rådgivare på Livsmedelsverket.
Drygt en av tre (33 procent) säger att de köper mindre frukt i år jämfört med 2022. Livsmedelsverkets råd är att äta 500 gram frukt och grönsaker om dagen.
Konsumenterna svarar också att de köper mindre av kött, kyckling och fisk. Även om många skulle må bra av att äta mindre kött, varnar Livsmedelsverket för att ett minskat köttätande bland kvinnor i fertil ålder och barn kan leda till lågt järnintag, särskilt om inte köttet ersätts med järnrika vegetabiliska livsmedel.
– Så kallade levnadsvanesjukdomar som cancer och hjärt- och kärlsjukdomar kan öka på sikt om matvanorna försämras. Därför behöver vi på Livsmedelsverket följa hur både matpriser och andra faktorer påverkar hur vi äter och om det kan finnas risk för att hälsan påverkas negativt i olika inkomstgrupper, säger Karin Fritz.
1 024 personer har svarat på undersökningen som riktade sig till allmänheten i åldersgruppen 18-4 år.
Undersökningen kan laddas ner som pdf här