Höjda matpriser kan påverka folkhälsan negativt

PUBLICERAD: 30 mars 2023
UPPDATERAD: 6 april
Livsmedelsverkets undersökning visar att konsumenterna köper mindre av bland annat grönsaker och frukt till följd av höga matpriser.

Livsmedelsverkets undersökning av hur prishöjningarna påverkar matinköpen visar att konsumenterna köper mindre av bland annat grönsaker och frukt, mjukt bröd, fisk och kött.

Livsmedelsverket gjorde i början av 2023 en uppföljande konsumentundersökning för att undersöka hur de höjda matpriserna påverkar konsumenternas livsmedelsinköp och hur dessa har förändrats sedan den första undersökningen gjordes i maj 2022.

Fyra av tio svarar att de köper mindre färska grönsaker, oavsett inkomstnivå. Det finns även tydliga skillnader mellan hushåll med låg respektive hög inkomst. De med lägre inkomster säger att de väljer bort färska grönsaker i högre utsträckning än de med högre inkomster, jämfört med våren 2022.

– Att konsumenterna säger att de köper mindre av färska grönsaker är oroande. Om det ger förändrade matvanor finns det en risk för att hälsan påverkas negativt på sikt, säger Karin Fritz, rådgivare på Livsmedelsverket.

Drygt en av tre (33 procent) säger att de köper mindre frukt i år jämfört med 2022. Livsmedelsverkets råd är att äta 500 gram frukt och grönsaker om dagen.

Konsumenterna svarar också att de köper mindre av kött, kyckling och fisk. Även om många skulle må bra av att äta mindre kött, varnar Livsmedelsverket för att ett minskat köttätande bland kvinnor i fertil ålder och barn kan leda till lågt järnintag, särskilt om inte köttet ersätts med järnrika vegetabiliska livsmedel.

– Så kallade levnadsvanesjukdomar som cancer och hjärt- och kärlsjukdomar kan öka på sikt om matvanorna försämras. Därför behöver vi på Livsmedelsverket följa hur både matpriser och andra faktorer påverkar hur vi äter och om det kan finnas risk för att hälsan påverkas negativt i olika inkomstgrupper, säger Karin Fritz.

1 024 personer har svarat på undersökningen som riktade sig till allmänheten i åldersgruppen 18-4 år.

Undersökningen kan laddas ner som pdf här

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894