Sötsaker och snacks väljs bort i en pressad ekonomi

PUBLICERAD: 29 mars 2023
UPPDATERAD: 6 april
Foto: Pressbild

Svenskarnas mat- och dryckesvanor påverkas i högsta grad av det ansträngda ekonomiska läget, det visar ViktVäktarnas senaste Sifo-undersökning.

Främst drar man ner på sötsaker, som godis, bakverk och glass (32%). Lika många (31%) har dragit ner på chips och snacks och 27% köper mindre läsk och saft. Var femte (21%) dricker mindre alkohol till följd av en ansträngd ekonomi.

Undersökningen visar vidare att nära en av tre (29%) konsumerar mindre kött nu än tidigare. Fler kvinnor (34%) än män (23%) väljer bort köttet. Många uppger även att de har minskat konsumtionen av fisk (16%) och mejeriprodukter (14%).

Samtidigt äter drygt en av tio (12%) mer vegetarisk kost nu – och lika många konsumerar mer grönsaker för att få pengarna att räcka. Betydligt fler kvinnor (16%) än män (8%) äter vegetariskt. Drygt var fjärde (27%) konsumerar dock mindre ekologisk mat nu.

– Rent hälsomässigt kan vi konstatera att det pressade ekonomiska läget har en god inverkan på svenskarnas matvanor; man drar ner på tomma kalorier från godis och chips och äter mer vegetariskt. Att pressade hushåll tvingas välja bort de dyrare ekologiska produkterna när matpriserna stiger är såklart en tråkigare konsekvens, säger Karin Nileskog, kostexpert på ViktVäktarna.

Från undersökningen:
Hur har dagens ekonomiska läge påverkat dina matvanor, när det gäller följande?
(Hur många, i procent, som uppger att konsumtionen har minskat)

Godis/bakverk/glass: 32%
Chips/snacks: 31%
Kött: 29%
Läsk/saft: 27%
Ekologiskt: 27%
Hel- och halvfabrikat: 24%
Alkohol: 21%
Fisk: 16%
Mejeriprodukter: 14%
Frukt: 14%

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland