Sötsaker och snacks väljs bort i en pressad ekonomi

PUBLICERAD: 29 mars 2023
UPPDATERAD: 6 april
Foto: Pressbild

Svenskarnas mat- och dryckesvanor påverkas i högsta grad av det ansträngda ekonomiska läget, det visar ViktVäktarnas senaste Sifo-undersökning.

Främst drar man ner på sötsaker, som godis, bakverk och glass (32%). Lika många (31%) har dragit ner på chips och snacks och 27% köper mindre läsk och saft. Var femte (21%) dricker mindre alkohol till följd av en ansträngd ekonomi.

Undersökningen visar vidare att nära en av tre (29%) konsumerar mindre kött nu än tidigare. Fler kvinnor (34%) än män (23%) väljer bort köttet. Många uppger även att de har minskat konsumtionen av fisk (16%) och mejeriprodukter (14%).

Samtidigt äter drygt en av tio (12%) mer vegetarisk kost nu – och lika många konsumerar mer grönsaker för att få pengarna att räcka. Betydligt fler kvinnor (16%) än män (8%) äter vegetariskt. Drygt var fjärde (27%) konsumerar dock mindre ekologisk mat nu.

– Rent hälsomässigt kan vi konstatera att det pressade ekonomiska läget har en god inverkan på svenskarnas matvanor; man drar ner på tomma kalorier från godis och chips och äter mer vegetariskt. Att pressade hushåll tvingas välja bort de dyrare ekologiska produkterna när matpriserna stiger är såklart en tråkigare konsekvens, säger Karin Nileskog, kostexpert på ViktVäktarna.

Från undersökningen:
Hur har dagens ekonomiska läge påverkat dina matvanor, när det gäller följande?
(Hur många, i procent, som uppger att konsumtionen har minskat)

Godis/bakverk/glass: 32%
Chips/snacks: 31%
Kött: 29%
Läsk/saft: 27%
Ekologiskt: 27%
Hel- och halvfabrikat: 24%
Alkohol: 21%
Fisk: 16%
Mejeriprodukter: 14%
Frukt: 14%

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt