Estrella deltar i initiativ för schyssta cashewnötter

PUBLICERAD: 17 mars 2023
UPPDATERAD: 23 mars

Estrella är en del av Honest Cashew-initiativet, som arbetar för att säkerställa så bra och schyssta villkor som möjligt genom cashewnötens värdekedja. Bönder ska få bättre avkastning och inkomst, de anställda bättre arbetsmiljö och konsumenterna högre kvalitet.

Cashewnöten ingår i gruppen riskråvaror, vilket innebär att produktionen är förknippad med risk för negativ påverkan på mänskliga rättigheter. Inte sällan utgörs värdekedjan av osäkra villkor, låga löner, hälso- och säkerhetsrisker samt risk för barnarbete.

Honest Cashew-initiativet, som är framtaget av Intersnack och Intersnack Cashew Company, arbetar för att säkerställa så bra arbetsförhållanden och schyssta villkor som möjligt längs hela värdekedjan. Tillsammans med andra snacksproducenter och aktörer inom samma ägarkoncern, hjälper Estrella till med att bygga upp en transparent leverantörskedja.

”Detta är ett steg i rätt riktning för en transparent och rättvis värdekedja. Genom att vara en del av initiativet visar vi att vi vill gå längre och bidra till schysstare villkor. Vi pratar relativt lite om risker i leverantörsledet inom branschen idag och vi vill möta dessa utmaningar på ett öppet sätt gentemot våra kunder och konsumenter. Vi gör mycket som är bra redan nu, men vi stannar såklart inte där och detta är bara början på denna förbättringsresa. Genom att välja Estrellas snacks med Honest Cashew-emblemet bidrar även våra kunder och konsumenter till en förbättring inom branschen”, säger Jenny Lagergren, hållbarhetsansvarig på Estrella.

Estrella köper alla sina cashewnötter från Intersnack Cashew Company, ett helägt dotterbolag till Intersnack, som är specialiserat på rå cashewnötsupphandling och förbehandling. Estrellas produkter som innehåller cashewnötter kommer successivt att märkas med Honest Cashew-emblemet.

Läs vidare

Mathem köper matbudsföretaget Kavall

Mathem tar över Kavalls verksamhet i Stockholm, som kommer att drivas vidare under varumärket Mathem Express.
Mathem-Express-Bike

Agtira och Greenfood ska bygga växthus i Boden

Agtira har tecknat ett avtal med Greenfood om en ny anläggning i Boden värt upp till 285 miljoner kronor.
agtira gurkor

Lidl sänker och fryser priset på över hundra varor

Lidl Sverige inför ett lägre fast pris på över hundra varor med start måndagen den 27 mars.
08ba33a1-fc75-46ce-b752-670492ac22b0

Mycorena utvecklar cirkulär matproduktion för rymdfärder

Mycorenas cirkulära system AFCiS har avancerat till finalen i Deep Space Food Challenge.
MYCORENA_NASA_1

Senaste nytt

Mathem köper matbudsföretaget Kavall

Mathem tar över Kavalls verksamhet i Stockholm, som kommer att drivas vidare under varumärket Mathem Express.
Mathem-Express-Bike

Agtira och Greenfood ska bygga växthus i Boden

Agtira har tecknat ett avtal med Greenfood om en ny anläggning i Boden värt upp till 285 miljoner kronor.
agtira gurkor

Hälsans kök lanserar veganska Crispy Mini Filet

Veganska Crispy Mini Filet är framtagen för att efterlikna kyckling i både smak och textur.
220124_GG_CHICKEN TENDERS_Zooms_breaded

Lidl sänker och fryser priset på över hundra varor

Lidl Sverige inför ett lägre fast pris på över hundra varor med start måndagen den 27 mars.
08ba33a1-fc75-46ce-b752-670492ac22b0