Estrella deltar i initiativ för schyssta cashewnötter

PUBLICERAD: 17 mars 2023
UPPDATERAD: 23 mars

Estrella är en del av Honest Cashew-initiativet, som arbetar för att säkerställa så bra och schyssta villkor som möjligt genom cashewnötens värdekedja. Bönder ska få bättre avkastning och inkomst, de anställda bättre arbetsmiljö och konsumenterna högre kvalitet.

Cashewnöten ingår i gruppen riskråvaror, vilket innebär att produktionen är förknippad med risk för negativ påverkan på mänskliga rättigheter. Inte sällan utgörs värdekedjan av osäkra villkor, låga löner, hälso- och säkerhetsrisker samt risk för barnarbete.

Honest Cashew-initiativet, som är framtaget av Intersnack och Intersnack Cashew Company, arbetar för att säkerställa så bra arbetsförhållanden och schyssta villkor som möjligt längs hela värdekedjan. Tillsammans med andra snacksproducenter och aktörer inom samma ägarkoncern, hjälper Estrella till med att bygga upp en transparent leverantörskedja.

”Detta är ett steg i rätt riktning för en transparent och rättvis värdekedja. Genom att vara en del av initiativet visar vi att vi vill gå längre och bidra till schysstare villkor. Vi pratar relativt lite om risker i leverantörsledet inom branschen idag och vi vill möta dessa utmaningar på ett öppet sätt gentemot våra kunder och konsumenter. Vi gör mycket som är bra redan nu, men vi stannar såklart inte där och detta är bara början på denna förbättringsresa. Genom att välja Estrellas snacks med Honest Cashew-emblemet bidrar även våra kunder och konsumenter till en förbättring inom branschen”, säger Jenny Lagergren, hållbarhetsansvarig på Estrella.

Estrella köper alla sina cashewnötter från Intersnack Cashew Company, ett helägt dotterbolag till Intersnack, som är specialiserat på rå cashewnötsupphandling och förbehandling. Estrellas produkter som innehåller cashewnötter kommer successivt att märkas med Honest Cashew-emblemet.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Ovanligt att gränsvärdena för bekämpningsmedel överskrids

Livsmedelsverkets kontroll av bekämpningsmedelsrester i mat visar att få prover innehåller halter över gränsvärdet.
Kristina Granelli_2