Reitan Convenience öppnar åtta nya butiker på flygplatser

PUBLICERAD: 14 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Sommaren 2023 öppnar Marknadsplatsen i terminal 5 på Arlanda. Fotocred: Swedavia

Reitan Convenience i Sverige har gått segrande ur Swedavias offentliga upphandling om nya butiker på Sveriges största flygplatser. Upphandlingen innefattar sex butiker på Arlanda och två på Landvetter som kommer att bli färdiga i juni. Omsättningen förväntas bli över 200 miljoner kronor per år.

Från juni kommer det att finnas en ny 7-Eleven-butik och fem Pressbyrån-butiker på Arlanda samt en Pressbyrån-butik och en 7-Eleven-butik på Landvetter. Detta efter att Reitan Convenience i Sverige vunnit Swedavias offentliga upphandling. Projekteringen är i full gång och samtliga butiker kommer att vara färdigbyggda i juni 2023.

Avtalet mellan Reitan Convenience i Sverige och Swedavia är på fem år.

”Vi vill alltid finnas på de platser där många kunder rör sig med ett prisvärt erbjudande inom mat, dryck och vardagstjänster, och med dessa etableringar når vi ut till både nationella och internationella kunder på flygplatserna med vårt nya koncept. I de tuffare ekonomiska tiderna som råder är det extra positivt för oss med en sådan här stor affär som säkrar bra intäkter på längre sikt”, säger Anna Wallenberg, VD på Reitan Convenience i Sverige.

En av de nya butikerna kommer att vara belägen på Marknadsplatsen, Arlandas nya satsning inom handel, mat- och dryck som kommer att öppna sommaren 2023. 7-Eleven-butiken på Marknadsplatsen kommer att vara utformad enligt det nya butikskonceptet med en större variation av mat, lokala bageriprodukter samt med bekväm och miljövänlig inredning. Butiken kommer att vara en flaggskeppsbutik och förväntas få den största omsättningen med tanke på läget med det stora flödet av resenärer.

”I kundundersökningar har vi sett att många resenärer till stor del söker samma utbud som i sin vardag. Dessutom finns det en efterfrågan på en bredare prisbild och det ska vara enkelt att handla. På våra flygplatser skall man alltid ha nära till en kiosk och därför har en viktig del i vår kommersiella strategi varit att säkerställa ett kioskutbud i alla våra terminaler och pirer. Vi är väldigt glada att så pass många nya enheter öppnar i sommar”, säger Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och försäljning på Swedavia.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312