Reitan Convenience öppnar åtta nya butiker på flygplatser

PUBLICERAD: 14 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Sommaren 2023 öppnar Marknadsplatsen i terminal 5 på Arlanda. Fotocred: Swedavia

Reitan Convenience i Sverige har gått segrande ur Swedavias offentliga upphandling om nya butiker på Sveriges största flygplatser. Upphandlingen innefattar sex butiker på Arlanda och två på Landvetter som kommer att bli färdiga i juni. Omsättningen förväntas bli över 200 miljoner kronor per år.

Från juni kommer det att finnas en ny 7-Eleven-butik och fem Pressbyrån-butiker på Arlanda samt en Pressbyrån-butik och en 7-Eleven-butik på Landvetter. Detta efter att Reitan Convenience i Sverige vunnit Swedavias offentliga upphandling. Projekteringen är i full gång och samtliga butiker kommer att vara färdigbyggda i juni 2023.

Avtalet mellan Reitan Convenience i Sverige och Swedavia är på fem år.

”Vi vill alltid finnas på de platser där många kunder rör sig med ett prisvärt erbjudande inom mat, dryck och vardagstjänster, och med dessa etableringar når vi ut till både nationella och internationella kunder på flygplatserna med vårt nya koncept. I de tuffare ekonomiska tiderna som råder är det extra positivt för oss med en sådan här stor affär som säkrar bra intäkter på längre sikt”, säger Anna Wallenberg, VD på Reitan Convenience i Sverige.

En av de nya butikerna kommer att vara belägen på Marknadsplatsen, Arlandas nya satsning inom handel, mat- och dryck som kommer att öppna sommaren 2023. 7-Eleven-butiken på Marknadsplatsen kommer att vara utformad enligt det nya butikskonceptet med en större variation av mat, lokala bageriprodukter samt med bekväm och miljövänlig inredning. Butiken kommer att vara en flaggskeppsbutik och förväntas få den största omsättningen med tanke på läget med det stora flödet av resenärer.

”I kundundersökningar har vi sett att många resenärer till stor del söker samma utbud som i sin vardag. Dessutom finns det en efterfrågan på en bredare prisbild och det ska vara enkelt att handla. På våra flygplatser skall man alltid ha nära till en kiosk och därför har en viktig del i vår kommersiella strategi varit att säkerställa ett kioskutbud i alla våra terminaler och pirer. Vi är väldigt glada att så pass många nya enheter öppnar i sommar”, säger Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och försäljning på Swedavia.

Läs vidare

Shoan Etemadi blir ny vd för Hemköpskedjan

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef Shoan Etemadi har rekryterats som vd för Hemköpskedjan.
axfood

Låg kunskap om spillvärme i livsmedelsindustrin

Det finns ett stort kunskapsglapp om energieffektivisering hos hållbarhetschefer inom livsmedelsindustrin, enligt en ny rapport.
Jesper_Wiren01

Marabous nya produktionslinje invigd

Cirka 200 miljoner kronor har investerats i den nya produktionslinjen i Upplands Väsby, som är en av de största för chokladkakor i världen.
2(1)

Svenskarna fikar för fullt, men oroar sig för kaffets framtid

2023 handlade svenskarna kaffe, te och kakao för nära 7 miljarder kronor. Samtidigt oroar sig var fjärde svensk för att det ska bli svårare att få tag på kaffe i framtiden.
fikarapporten 2024

Senaste nytt

Shoan Etemadi blir ny vd för Hemköpskedjan

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef Shoan Etemadi har rekryterats som vd för Hemköpskedjan.
axfood

Låg kunskap om spillvärme i livsmedelsindustrin

Det finns ett stort kunskapsglapp om energieffektivisering hos hållbarhetschefer inom livsmedelsindustrin, enligt en ny rapport.
Jesper_Wiren01

Oddlygood lanserar iskaffe i två smaker

Havredrycken Oddlygood Ice Ice Coffee kommer i smakerna Original och Caramel.
IceIce

Marabous nya produktionslinje invigd

Cirka 200 miljoner kronor har investerats i den nya produktionslinjen i Upplands Väsby, som är en av de största för chokladkakor i världen.
2(1)