Reitan Convenience öppnar åtta nya butiker på flygplatser

PUBLICERAD: 14 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Sommaren 2023 öppnar Marknadsplatsen i terminal 5 på Arlanda. Fotocred: Swedavia

Reitan Convenience i Sverige har gått segrande ur Swedavias offentliga upphandling om nya butiker på Sveriges största flygplatser. Upphandlingen innefattar sex butiker på Arlanda och två på Landvetter som kommer att bli färdiga i juni. Omsättningen förväntas bli över 200 miljoner kronor per år.

Från juni kommer det att finnas en ny 7-Eleven-butik och fem Pressbyrån-butiker på Arlanda samt en Pressbyrån-butik och en 7-Eleven-butik på Landvetter. Detta efter att Reitan Convenience i Sverige vunnit Swedavias offentliga upphandling. Projekteringen är i full gång och samtliga butiker kommer att vara färdigbyggda i juni 2023.

Avtalet mellan Reitan Convenience i Sverige och Swedavia är på fem år.

”Vi vill alltid finnas på de platser där många kunder rör sig med ett prisvärt erbjudande inom mat, dryck och vardagstjänster, och med dessa etableringar når vi ut till både nationella och internationella kunder på flygplatserna med vårt nya koncept. I de tuffare ekonomiska tiderna som råder är det extra positivt för oss med en sådan här stor affär som säkrar bra intäkter på längre sikt”, säger Anna Wallenberg, VD på Reitan Convenience i Sverige.

En av de nya butikerna kommer att vara belägen på Marknadsplatsen, Arlandas nya satsning inom handel, mat- och dryck som kommer att öppna sommaren 2023. 7-Eleven-butiken på Marknadsplatsen kommer att vara utformad enligt det nya butikskonceptet med en större variation av mat, lokala bageriprodukter samt med bekväm och miljövänlig inredning. Butiken kommer att vara en flaggskeppsbutik och förväntas få den största omsättningen med tanke på läget med det stora flödet av resenärer.

”I kundundersökningar har vi sett att många resenärer till stor del söker samma utbud som i sin vardag. Dessutom finns det en efterfrågan på en bredare prisbild och det ska vara enkelt att handla. På våra flygplatser skall man alltid ha nära till en kiosk och därför har en viktig del i vår kommersiella strategi varit att säkerställa ett kioskutbud i alla våra terminaler och pirer. Vi är väldigt glada att så pass många nya enheter öppnar i sommar”, säger Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och försäljning på Swedavia.

Läs vidare

Mathem köper matbudsföretaget Kavall

Mathem tar över Kavalls verksamhet i Stockholm, som kommer att drivas vidare under varumärket Mathem Express.
Mathem-Express-Bike

Agtira och Greenfood ska bygga växthus i Boden

Agtira har tecknat ett avtal med Greenfood om en ny anläggning i Boden värt upp till 285 miljoner kronor.
agtira gurkor

Lidl sänker och fryser priset på över hundra varor

Lidl Sverige inför ett lägre fast pris på över hundra varor med start måndagen den 27 mars.
08ba33a1-fc75-46ce-b752-670492ac22b0

Mycorena utvecklar cirkulär matproduktion för rymdfärder

Mycorenas cirkulära system AFCiS har avancerat till finalen i Deep Space Food Challenge.
MYCORENA_NASA_1

Senaste nytt

Mathem köper matbudsföretaget Kavall

Mathem tar över Kavalls verksamhet i Stockholm, som kommer att drivas vidare under varumärket Mathem Express.
Mathem-Express-Bike

Agtira och Greenfood ska bygga växthus i Boden

Agtira har tecknat ett avtal med Greenfood om en ny anläggning i Boden värt upp till 285 miljoner kronor.
agtira gurkor

Hälsans kök lanserar veganska Crispy Mini Filet

Veganska Crispy Mini Filet är framtagen för att efterlikna kyckling i både smak och textur.
220124_GG_CHICKEN TENDERS_Zooms_breaded

Lidl sänker och fryser priset på över hundra varor

Lidl Sverige inför ett lägre fast pris på över hundra varor med start måndagen den 27 mars.
08ba33a1-fc75-46ce-b752-670492ac22b0