Picadeli lanserar märkningen Nutri-Score i Sverige

PUBLICERAD: 10 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Foto: Pressbild

Det globala foodtech-bolaget Picadeli introducerar Nutri-Score på den svenska marknaden. Från och med mars i år kommer märkningen att finnas på alla Picadelis produkter i hela Europa.

Den internationella näringsmärkningen Nutri-Score är en framsidesmärkning som graderar produkternas näringsvärde i en färgskala från grönt (A) till rött (E).

”För oss handlar det om att hela tiden utforska vilka möjligheter vi har att både inspirera våra kunder, men också kollegor i branschen, att verka med folkhälsan i fokus. Nutri-Score är ett sådant exempel. Var fjärde svensk riskerar idag att dö i förtid på grund av ohälsosamma matvanor och vi brinner för att förändra det. Vi har efterfrågat ett omtag kring näringsmärkningen av livsmedel, men inget händer. Nu tar vi saken i egna händer – och står upp för folkhälsan”, säger Kristoffer Sunér, Head of Food & Quality, på Picadeli.

I Picadelis årliga rapport Vegocracy, som baseras på över 11 000 respondenter i sju europeiska länder och USA, visar den senaste undersökningen från 2022 att 65 procent av svenskarna efterfrågar en tydligare märkning och vägledning i vad som är hälsosamt.

”Vi är ett globalt företag, och vi följer den globala forskningen. Här är det tydligt att Nutri-Score är en märkning som faktiskt förändrar vanor – till det bättre! Vi är medvetna om att vårt beslut kommer att generera starka reaktioner, men vi är beredda att ta diskussionen, för vi drivs av vår målsättning: att demokratisera den hälsosamma maten”, säger David von Laskowski.

Picadeli har idag verksamhet i nio länder och märkningen lanseras brett på alla marknader.

Om Nutri-Score
Nutri-Score är en framsidesmärkning, som graderar produkternas näringsvärde i en skala från grönt (A) till rött (E). Beräkningarna görs på innehållet per 100 gram (eller per 100 milliliter för drycker) och värderar mängden av till exempel energi, mättade fettsyror, sockerarter, natrium, fibrer och proteiner. Gynnsamma komponenter, så som frukt, grönsaker, baljväxter, fiber och protein ger en mer hälsosam kategorisering, medan exempelvis en hög mängd kalorier per hundra gram, hög sockerhalt, hög andel mättat fett eller ett högt saltinnehåll sänker betyget. Beräkningarna är framtagna, och utvecklas kontinuerligt, av forskare och nutritionister.

Nutri-Score introducerades av den franska folkhälsomyndigheten 2017 och är den märkning som har störst spridning på den europeiska marknaden. Sedan lanseringen i Frankrike har den införts i bland annat Belgien, Spanien, Tyskland, Nederländerna och Schweiz. Märkningen förespråkas bland annat av WHO och The European Consumer Organisation.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland