Foodservice-bolaget Menigo har som mål att bli klimatneutralt 2030. Den största delen av bolagets utsläpp sker utanför företagets gränser, så kallade scope 3. Menigo tar nu hjälp av klimatstartupen CarbonCloud för att nå målet.
Under senare delen av 2023 planerar Menigo att integrera CarbonCloud direkt med sitt affärssystem och e-handeln ut mot sina kunder. Med kopplingen kommer Menigo att kunna erbjuda förslag på mer klimatvänliga produkter än dem som kunderna har lagt i sin kundkorg.
”Med den här datan kan vi lägga fokus där det spelar störst roll och arbeta tätt med våra leverantörer och kunder för att tillsammans minska utsläppen. Hållbarhet blir allt viktigare för våra kunder, men det är inte alltid att tiden och resurserna finns för att fokusera på området. Därför känns det extra roligt att lansera en tjänst som gör det möjligt för våra kunder att göra hållbara val direkt i vår e-handel”, säger Jonas Köhler, VD på Menigo.
CarbonClouds digitala plattform räknar ut produktsortimentets utsläpp genom maskininlärning och algoritmstyrda uträkningar och kan därför hantera tusentals produkter. Med traditionella metoder tar det månader att räkna ut klimatavtrycket för en enskild produkt.
”Skalbarheten i lösningen förändrar spelplanen totalt. Vi går från att ha ett övergripande estimat för hela verksamheten till detaljerade data på enskilda produkter. Tillsammans med CarbonCloud blir vi snabbast i Sverige på klimatavtryck för livsmedel”, säger Jonas Köhler.
I stället för att förlita sig på externa databaser tar Carbon Cloud produktionsdata direkt från varje produkt och kombinerar med forskningsdata på utsläppsintensiteten i varje process. Systemet arbetar så att det mappar upp varje produkts fullständiga värdekedja, från gård till butikshylla. Om en leverantör i kedjan ändrar sina recept, inköp eller processer märks det direkt för resten av aktörerna i kedjan. Lösningen låter samtliga aktörer mäta och visa upp sin klimatpåverkan och jämföra alla sina leverantörer på ett rättvist sätt.
”Nätverkslösningen är central för att alla aktörer ska kunna samarbeta kring sin klimatprestanda. Det här partnerskapet är en stor milstolpe på vägen mot vår vision att samla alla aktörer i livsmedelsbranschen i en och samma plattform. Menigo går i bräschen som första foodservice-aktör och vi kunde inte föreställt oss en bättre partner kring detta”, säger David Bryngelsson, VD på Carbon Cloud.