Menigo börjar klimatberäkna sortimentet med hjälp av AI

PUBLICERAD: 9 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
David Bryngelsson är VD på Carbon Cloud. Foto: Carbon Cloud

Foodservice-bolaget Menigo har som mål att bli klimatneutralt 2030. Den största delen av bolagets utsläpp sker utanför företagets gränser, så kallade scope 3. Menigo tar nu hjälp av klimatstartupen CarbonCloud för att nå målet.

Under senare delen av 2023 planerar Menigo att integrera CarbonCloud direkt med sitt affärssystem och e-handeln ut mot sina kunder. Med kopplingen kommer Menigo att kunna erbjuda förslag på mer klimatvänliga produkter än dem som kunderna har lagt i sin kundkorg.

”Med den här datan kan vi lägga fokus där det spelar störst roll och arbeta tätt med våra leverantörer och kunder för att tillsammans minska utsläppen. Hållbarhet blir allt viktigare för våra kunder, men det är inte alltid att tiden och resurserna finns för att fokusera på området. Därför känns det extra roligt att lansera en tjänst som gör det möjligt för våra kunder att göra hållbara val direkt i vår e-handel”, säger Jonas Köhler, VD på Menigo.

CarbonClouds digitala plattform räknar ut produktsortimentets utsläpp genom maskininlärning och algoritmstyrda uträkningar och kan därför hantera tusentals produkter. Med traditionella metoder tar det månader att räkna ut klimatavtrycket för en enskild produkt.

”Skalbarheten i lösningen förändrar spelplanen totalt. Vi går från att ha ett övergripande estimat för hela verksamheten till detaljerade data på enskilda produkter. Tillsammans med CarbonCloud blir vi snabbast i Sverige på klimatavtryck för livsmedel”, säger Jonas Köhler.

I stället för att förlita sig på externa databaser tar Carbon Cloud produktionsdata direkt från varje produkt och kombinerar med forskningsdata på utsläppsintensiteten i varje process. Systemet arbetar så att det mappar upp varje produkts fullständiga värdekedja, från gård till butikshylla. Om en leverantör i kedjan ändrar sina recept, inköp eller processer märks det direkt för resten av aktörerna i kedjan. Lösningen låter samtliga aktörer mäta och visa upp sin klimatpåverkan och jämföra alla sina leverantörer på ett rättvist sätt.

”Nätverkslösningen är central för att alla aktörer ska kunna samarbeta kring sin klimatprestanda. Det här partnerskapet är en stor milstolpe på vägen mot vår vision att samla alla aktörer i livsmedelsbranschen i en och samma plattform. Menigo går i bräschen som första foodservice-aktör och vi kunde inte föreställt oss en bättre partner kring detta”, säger David Bryngelsson, VD på Carbon Cloud.

Senaste nytt

Kravs effektrapport: 40 år som gett eko i Sverige

Krav firar 40 år med en effektrapport: Ekologisk potatis har sparat 30 miljoner liter bekämpningsmedel och 30 000 ton koldioxid.
Effektrapport omslag prm_1000px

Uppdaterade kostråd: Mer grönt och mindre kött

Livsmedelsverket uppdaterar kostråden: Mer grönt och fullkorn, mindre av läsk, godis och snacks och högst 350 gram kött och chark i veckan.
rött kött

Atria Sverige stärker sitt hållbarhetsfokus

Atria har rekryterat Nelida Karlsson till en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige.
Nelida_Karlsson

Alkoholfritt vin i PET-flaska till picknicken

Lagom till picknicksäsongen släpper Spring Village två nya alkoholfria viner i en praktisk PET-flaska, som är lätt att ta med på picknicken.
spring-villag-alkoholfrinyhet

Läs vidare

Kravs effektrapport: 40 år som gett eko i Sverige

Krav firar 40 år med en effektrapport: Ekologisk potatis har sparat 30 miljoner liter bekämpningsmedel och 30 000 ton koldioxid.
Effektrapport omslag prm_1000px

Uppdaterade kostråd: Mer grönt och mindre kött

Livsmedelsverket uppdaterar kostråden: Mer grönt och fullkorn, mindre av läsk, godis och snacks och högst 350 gram kött och chark i veckan.
rött kött

Atria Sverige stärker sitt hållbarhetsfokus

Atria har rekryterat Nelida Karlsson till en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige.
Nelida_Karlsson

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2