Varumärket Coop får ny design

PUBLICERAD: 8 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Tusentals produkter hos Coop ska få ny design. Foto: Coop Trading

Coop uppdaterar designen för det egna varumärket ”Coop” via det gemensamma inköpsbolaget Coop Trading. Den nya designen kommer att synas i butik under slutet av 2023.

Tusentals produkter under varumärket Coop i Sverige, Norge, Danmark och Finland ska få ett gemensamt utseende för att förpackningsdesignen ska fungera på samtliga marknader. De tidigare skillnaderna raderas därmed ut.

”Vi ser en stark efterfrågan på vårt EVM-sortiment från våra medlemmar och kunder. Med en stigande inflation de senaste åren, samtidigt som man inte vill ge avkall på kvaliteten, har våra varumärken Xtra och Coop tagit allt större procent av volymen i kundernas varukorgar, en vinnare helt enkelt när hushållen letar lägre priser”, säger Minna Björklund, tf chef för EVM på Coop Sverige.

Inköpsbolaget Coop Trading ägs gemensamt av Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge och SOK i Finland.

”Tack vare Coop Trading kan vi köpa in större kvantiteter – vilket gör att priserna i butikerna blir attraktiva. Med den nya designen kommer det även att bli ännu tydligare och inspirerande när man gör sin inhandling av mat.”

EVM-ökningen gäller framför allt Xtra – det senaste året har antalet Xtra-artiklar ökat med cirka 20 procent.

”Det är viktigt att vi har bredden, från Änglamark till Coop och Xtra. Det ska finnas något för alla kunder och medlemmar”, säger Minna Björklund.

Varumärkesstudion Bedow, med kontor på Södermalm i Stockholm, har fått uppdraget för re-designen. Den nya designen kommer att rullas ut i butiker under slutet av 2023, början av 2024.

Läs vidare

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052

Senaste nytt

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052