Coop uppdaterar designen för det egna varumärket ”Coop” via det gemensamma inköpsbolaget Coop Trading. Den nya designen kommer att synas i butik under slutet av 2023.
Tusentals produkter under varumärket Coop i Sverige, Norge, Danmark och Finland ska få ett gemensamt utseende för att förpackningsdesignen ska fungera på samtliga marknader. De tidigare skillnaderna raderas därmed ut.
”Vi ser en stark efterfrågan på vårt EVM-sortiment från våra medlemmar och kunder. Med en stigande inflation de senaste åren, samtidigt som man inte vill ge avkall på kvaliteten, har våra varumärken Xtra och Coop tagit allt större procent av volymen i kundernas varukorgar, en vinnare helt enkelt när hushållen letar lägre priser”, säger Minna Björklund, tf chef för EVM på Coop Sverige.
Inköpsbolaget Coop Trading ägs gemensamt av Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge och SOK i Finland.
”Tack vare Coop Trading kan vi köpa in större kvantiteter – vilket gör att priserna i butikerna blir attraktiva. Med den nya designen kommer det även att bli ännu tydligare och inspirerande när man gör sin inhandling av mat.”
EVM-ökningen gäller framför allt Xtra – det senaste året har antalet Xtra-artiklar ökat med cirka 20 procent.
”Det är viktigt att vi har bredden, från Änglamark till Coop och Xtra. Det ska finnas något för alla kunder och medlemmar”, säger Minna Björklund.
Varumärkesstudion Bedow, med kontor på Södermalm i Stockholm, har fått uppdraget för re-designen. Den nya designen kommer att rullas ut i butiker under slutet av 2023, början av 2024.