Livsmedelsnyheter.se reste till BIOFACH 2023 i Nürnberg och träffade utställarna i den svenska paviljongen.
I mitten av februari var BIOFACH mässan för ekologiska livsmedel, tillbaka i Nürnbergmässans hallar efter en stökig period med pandemin som ställde till det. På fyra dagar tog utställarna emot 36 000 besökare från 135 länder. 2 765 utställare från 95 länder fanns på plats, i siffran är utställare på den parallella mässan Vivaness för ekologiska för produkter för personlig hygien inräknad.
Enligt den tyska organisationen Bölw som samlar den tyska, organiska livsmedelsindustrin, har industrin stått emot de gångna årens problem bra. Globalt omsatte branschen 125 miljarder euro år 2022.
Flera nordiska paviljonger fanns på plats i hall 6. Finland, Danmark och Sverige visade musklerna. I den svenska paviljongen, arrangerad av Trade Fair Agency, som representerar Nürnbergmässan, fanns 15 företag på plats. Livsmedelsnyheter.se fanns också på plats och valde att fokusera på den svenska paviljongen. Under ett antal dagar kommer vi att publicera korta intervjuer med utställarna.
När mässan var över tog vi kontakt med Marie Jaeger på Trade Fair Agency för att få några kommentarer kring den svenska paviljongen.
– Som arrangör av den svenska samlingsmontern på mässan känner jag mig mycket nöjd med årets deltagande, säger Marie. Genom det stöd som projektet i år har fått från Jordbruksverket kunde vi bereda plats för långt fler företag än någonsin tidigare. Sverige fick på så sätt chans att visa upp sin stora bredd av högkvalitativa ekoproducenter och vi kunde därmed göra ett fantastiskt fint avtryck på mässan.
– Sverige har aldrig tidigare fått ett sådant enormt gensvar från internationella aktörer som i år. Vi hade till exempel flera delegationer med ministrar, från både Tyskland och Irland, som besökte den svenska samlingsmontern, då de ser Sverige som ett föregångsland inom ekologisk livsmedelsproduktion. Det tycker jag att alla de fina företag som var med och visade upp sina produkter i den svenska samlingsmontern ska ta till sig av och känna sig stolta över.
– Vi har nu fått ett kvitto på att Sverige står sig väl internationellt inom den ekologiska sektorn.
BIOFACH är en fest både för ögat, smak- och luktsinnet. Branschen präglas av en stark utvecklingstakt. Den speciella paviljongen för nyheter på marknaden var minst sagt välfylld. Vi återkommer med några smakprov från den lite längre fram.