Hon är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience

PUBLICERAD: 8 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Marie Wedin är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience i Sverige (RCS).

Marie Wedin är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience i Sverige (RCS). Hon ansvarar för företagets kommersiella enhet och tar plats i ledningsgruppen.

Marie Wedin har lång erfarenhet från bland annat dagligvaruhandeln, flera marknads- och kundorienterade ledarroller samt hållbarhetsfrågor i ett affärsperspektiv. Hon arbetade senast på Transcom med ansvar för HR, marknad och kommunikation och dessförinnan på Coop med marknad, kommunikation och hållbarhet. I botten har hon en civilekonomutbildning från Handelshögskolan i Stockholm.

I Maries Wedins nya roll som kommersiell direktör ryms ansvar för inköp, kategori, marknad, kommunikation, logistik och konceptutveckling.

”Retail och konsumentprodukter ligger mig mycket varmt om hjärtat och nu får jag möjlighet att jobba med några av Sveriges mest välkända varumärken, 350 000 personer besöker någon av våra butiker varje dag. Hos Reitan Convenience finns mycket kunskap och ett enormt driv i en snabbrörlig miljö men också ett långsiktigt fokus på hållbarhet och att leda den förändringen av hela branschen”, säger Marie Wedin.

Marie Wedin startade den 1 februari. Den första tiden ska hon ägna åt att sätta sig in i verksamheten och lära känna bolaget bättre.

”Maries gedigna erfarenheter inom strategisk kundutveckling och varumärkesinsikter kombinerat med hennes ledaregenskaper och omfattande erfarenhet från branscher som kommit längre i digitalisering gör att hon blir en stor tillgång för oss. Jag ser fram emot att ha Marie ombord på vår resa mot att utveckla framtidens convenience”, säger Anna Wallenberg, VD för Reitan Convenience i Sverige.

Läs vidare

Weber ökar kontrollen och flexibiliteten

Weber, särskilt känt för sina stycknings- och förpackningslinjer för livsmedel, höjer digitaliseringsnivån och tillför ett antal nyheter till sina förpackningslinjer.
weber_labelx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2