Hon är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience

PUBLICERAD: 8 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Marie Wedin är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience i Sverige (RCS).

Marie Wedin är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience i Sverige (RCS). Hon ansvarar för företagets kommersiella enhet och tar plats i ledningsgruppen.

Marie Wedin har lång erfarenhet från bland annat dagligvaruhandeln, flera marknads- och kundorienterade ledarroller samt hållbarhetsfrågor i ett affärsperspektiv. Hon arbetade senast på Transcom med ansvar för HR, marknad och kommunikation och dessförinnan på Coop med marknad, kommunikation och hållbarhet. I botten har hon en civilekonomutbildning från Handelshögskolan i Stockholm.

I Maries Wedins nya roll som kommersiell direktör ryms ansvar för inköp, kategori, marknad, kommunikation, logistik och konceptutveckling.

”Retail och konsumentprodukter ligger mig mycket varmt om hjärtat och nu får jag möjlighet att jobba med några av Sveriges mest välkända varumärken, 350 000 personer besöker någon av våra butiker varje dag. Hos Reitan Convenience finns mycket kunskap och ett enormt driv i en snabbrörlig miljö men också ett långsiktigt fokus på hållbarhet och att leda den förändringen av hela branschen”, säger Marie Wedin.

Marie Wedin startade den 1 februari. Den första tiden ska hon ägna åt att sätta sig in i verksamheten och lära känna bolaget bättre.

”Maries gedigna erfarenheter inom strategisk kundutveckling och varumärkesinsikter kombinerat med hennes ledaregenskaper och omfattande erfarenhet från branscher som kommit längre i digitalisering gör att hon blir en stor tillgång för oss. Jag ser fram emot att ha Marie ombord på vår resa mot att utveckla framtidens convenience”, säger Anna Wallenberg, VD för Reitan Convenience i Sverige.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Nya Ready2Cook aluminiumtråg från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet.
R2C one size fits all 1920x1080

Leksands Knäckebröd får nytt utseende

Leksands Knäckebröds förpackningar får ny design och logga. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska startupen som producerar fiberbaserade förslutningar.
BOC