Hon är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience

PUBLICERAD: 8 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Marie Wedin är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience i Sverige (RCS).

Marie Wedin är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience i Sverige (RCS). Hon ansvarar för företagets kommersiella enhet och tar plats i ledningsgruppen.

Marie Wedin har lång erfarenhet från bland annat dagligvaruhandeln, flera marknads- och kundorienterade ledarroller samt hållbarhetsfrågor i ett affärsperspektiv. Hon arbetade senast på Transcom med ansvar för HR, marknad och kommunikation och dessförinnan på Coop med marknad, kommunikation och hållbarhet. I botten har hon en civilekonomutbildning från Handelshögskolan i Stockholm.

I Maries Wedins nya roll som kommersiell direktör ryms ansvar för inköp, kategori, marknad, kommunikation, logistik och konceptutveckling.

”Retail och konsumentprodukter ligger mig mycket varmt om hjärtat och nu får jag möjlighet att jobba med några av Sveriges mest välkända varumärken, 350 000 personer besöker någon av våra butiker varje dag. Hos Reitan Convenience finns mycket kunskap och ett enormt driv i en snabbrörlig miljö men också ett långsiktigt fokus på hållbarhet och att leda den förändringen av hela branschen”, säger Marie Wedin.

Marie Wedin startade den 1 februari. Den första tiden ska hon ägna åt att sätta sig in i verksamheten och lära känna bolaget bättre.

”Maries gedigna erfarenheter inom strategisk kundutveckling och varumärkesinsikter kombinerat med hennes ledaregenskaper och omfattande erfarenhet från branscher som kommit längre i digitalisering gör att hon blir en stor tillgång för oss. Jag ser fram emot att ha Marie ombord på vår resa mot att utveckla framtidens convenience”, säger Anna Wallenberg, VD för Reitan Convenience i Sverige.

Läs vidare

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack.
image

Weber ökar kontrollen och flexibiliteten

Weber, särskilt känt för sina stycknings- och förpackningslinjer för livsmedel, höjer digitaliseringsnivån och tillför ett antal nyheter till sina förpackningslinjer.
weber_labelx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown