Hon är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience

PUBLICERAD: 8 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Marie Wedin är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience i Sverige (RCS).

Marie Wedin är ny kommersiell direktör på Reitan Convenience i Sverige (RCS). Hon ansvarar för företagets kommersiella enhet och tar plats i ledningsgruppen.

Marie Wedin har lång erfarenhet från bland annat dagligvaruhandeln, flera marknads- och kundorienterade ledarroller samt hållbarhetsfrågor i ett affärsperspektiv. Hon arbetade senast på Transcom med ansvar för HR, marknad och kommunikation och dessförinnan på Coop med marknad, kommunikation och hållbarhet. I botten har hon en civilekonomutbildning från Handelshögskolan i Stockholm.

I Maries Wedins nya roll som kommersiell direktör ryms ansvar för inköp, kategori, marknad, kommunikation, logistik och konceptutveckling.

”Retail och konsumentprodukter ligger mig mycket varmt om hjärtat och nu får jag möjlighet att jobba med några av Sveriges mest välkända varumärken, 350 000 personer besöker någon av våra butiker varje dag. Hos Reitan Convenience finns mycket kunskap och ett enormt driv i en snabbrörlig miljö men också ett långsiktigt fokus på hållbarhet och att leda den förändringen av hela branschen”, säger Marie Wedin.

Marie Wedin startade den 1 februari. Den första tiden ska hon ägna åt att sätta sig in i verksamheten och lära känna bolaget bättre.

”Maries gedigna erfarenheter inom strategisk kundutveckling och varumärkesinsikter kombinerat med hennes ledaregenskaper och omfattande erfarenhet från branscher som kommit längre i digitalisering gör att hon blir en stor tillgång för oss. Jag ser fram emot att ha Marie ombord på vår resa mot att utveckla framtidens convenience”, säger Anna Wallenberg, VD för Reitan Convenience i Sverige.

Läs vidare

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Xeikon bjuder in till gratis webbseminarium om PPWR

Digitalpresstillverkaren Xeikons webbseminarium 7 november tar upp hur den nya EU-förordningen påverkar etikett- och förpackningsindustrin.
Xeikon

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack.
image

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland