Picadelis salladsskålar blir pantbara i Bower-appen

PUBLICERAD: 2 februari 2023
UPPDATERAD: 21 februari


För att uppmuntra fler att återvinna sina Picadeliskålar startar salladsföretaget ett samarbete med appen Bower. Det nya samarbetet gör Picadeli till den första snabbmatsaktören som erbjuder kunderna möjlighet att panta förpackningen.

Bower har 340 000 användare och sedan starten har över 46 miljoner förpackningar pantats via appen. Bland Bowers samarbeten finns till exempel Nivea, Orkla, Coop och Nescafé. Picadeli blir nu den första snabbmatsaktören som erbjuder pantbara förpackningar.

När salladsskålen är tom skannas förpackningens QR-kod i Bower-appen och pantas på närmaste återvinningsstation. Den pantade förpackningen ger sedan poäng i appen, som kan omvandlas till pengar eller användas för att få rabatt på kommande köp. Pengarna kan också doneras till välgörenhet direkt i appen.

”Vi sålde 20 miljoner salladsskålar i Sverige under 2022. Ju fler av dessa som hamnar på återvinningen – desto mer bidrar vi till den cirkulära omställningen! Som en av de största aktörerna på den svenska snabbmatsmarknaden har vi ett ansvar. Vi arbetar sedan många år med ett genuint hållbarhetsengagemang, med målet att fortsätta reducera såväl vårt eget som våra kunders klimatavtryck. Bower bidrar till att öka konsumenternas återvinningsvilja och är därför en mycket välkommen samarbetspartner i det arbetet”, säger Kristoffer Sunér, Head of Food & Quality, Picadeli.

Förutom salladsskålarna kommer även Picadelis populära produkter inom färdigpackad food-to-go att bli pantbara.

”Vår bransch måste agera på den skenande klimatkrisen – och vi hoppas att vårt samarbete med Bower ska inspirera fler att haka på. Det ska bli fantastiskt intressant att se hur många förpackningar som pantas under 2023”, säger Kristoffer Sunér.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden