För att uppmuntra fler att återvinna sina Picadeliskålar startar salladsföretaget ett samarbete med appen Bower. Det nya samarbetet gör Picadeli till den första snabbmatsaktören som erbjuder kunderna möjlighet att panta förpackningen.
Bower har 340 000 användare och sedan starten har över 46 miljoner förpackningar pantats via appen. Bland Bowers samarbeten finns till exempel Nivea, Orkla, Coop och Nescafé. Picadeli blir nu den första snabbmatsaktören som erbjuder pantbara förpackningar.
När salladsskålen är tom skannas förpackningens QR-kod i Bower-appen och pantas på närmaste återvinningsstation. Den pantade förpackningen ger sedan poäng i appen, som kan omvandlas till pengar eller användas för att få rabatt på kommande köp. Pengarna kan också doneras till välgörenhet direkt i appen.
”Vi sålde 20 miljoner salladsskålar i Sverige under 2022. Ju fler av dessa som hamnar på återvinningen – desto mer bidrar vi till den cirkulära omställningen! Som en av de största aktörerna på den svenska snabbmatsmarknaden har vi ett ansvar. Vi arbetar sedan många år med ett genuint hållbarhetsengagemang, med målet att fortsätta reducera såväl vårt eget som våra kunders klimatavtryck. Bower bidrar till att öka konsumenternas återvinningsvilja och är därför en mycket välkommen samarbetspartner i det arbetet”, säger Kristoffer Sunér, Head of Food & Quality, Picadeli.
Förutom salladsskålarna kommer även Picadelis populära produkter inom färdigpackad food-to-go att bli pantbara.
”Vår bransch måste agera på den skenande klimatkrisen – och vi hoppas att vårt samarbete med Bower ska inspirera fler att haka på. Det ska bli fantastiskt intressant att se hur många förpackningar som pantas under 2023”, säger Kristoffer Sunér.