Så påverkas kroppen av sötningsmedel

PUBLICERAD: 20 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari

När företag minskar på sockerinnehållet i en produkt, till exempel läsk, ersätts sockret ofta av sötningsmedel. Nu har Livsmedelsverket sammanställt forskning om hur sötningsmedel påverkar hälsan.

Kan sötningsmedel påverka tarmflora, mättnadskänsla och sötsug? Frågan om hur sötningsmedel påverkar hälsan diskuteras i många forum – men vad säger vetenskapen? För att söka svar på frågan har Livsmedelsverket sammanställt aktuell forskning på området.

De sötningsmedel som finns på marknaden är godkända efter att Efsa har bedömt att de inte innebär en risk för människors hälsa. Men det kan finnas fler saker att ta hänsyn till än de som Efsa har bedömt, skriver Livsmedelsverket, som har gått igenom aktuell forskning om sötningsmedel.

De studier som har granskats handlar om:
• sötningsmedel och tarmflorans sammansättning och funktion
• effekter på mättnadskänslan och sötsug
• påverkan på det totala energiintaget och kroppsvikt.

Resultaten från studierna visar att mättnadskänslan inte påverkas nämnvärt av att äta sötningsmedel. Sötningsmedel tycks inte heller öka sötsuget.

”Svaret på den omdiskuterade frågan om hur mättnadskänsla och sötsug påverkas av att äta sötningsmedel är alltså att det inte verkar finnas stöd för att de skulle påverkas”, säger Emma Patterson, risk- och nyttovärderare vid Livsmedelsverket.

När det gäller effekter på tarmfloran är det svårt att säga vad som har betydelse för hälsan.

”Vissa sötningsmedel når tarmen och, precis som allt annat vi äter, kan de påverka tarmfloran. Vilken betydelse det har för hälsan går ännu inte att säga”, konstaterar Emma Patterson.

Studier som har jämfört sötningsmedel med socker tyder på att sötningsmedel kan bidra till minskat totalt energiintag och något lägre kroppsvikt. Men många studier har en del brister så det är svårt att dra några säkra slutsatser.

”Sammanställningen visar att det i dag inte finns några entydiga och enkla svar på de här frågorna. Det gör det angeläget att fortsätta att följa forskningen även framöver”, säger Emma Patterson.

Rapporten ”En kunskapsgenomgång av sötningsmedel: Effekter på tarmflora, mättnadskänsla, sötsug och totalt energiintag” har tagits fram inom Livsmedelsverkets regeringsuppdrag om att undersöka och skapa förutsättningar för frivilliga överenskommelser med livsmedelsbranschen om att sänka innehållet av salt och socker i maten. När det gäller socker ska sänkningen särskilt omfatta livsmedel som barn och unga konsumerar i hög grad.

Rapporten kan laddas ner här:

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden