Från Sverige-märkt ökar i försäljningsvärde

PUBLICERAD: 15 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Under det senaste helåret har försäljningsvärdet av Från Sverige-märkta produkter inom dagligvaruhandeln ökat med 9,7%, vilket är betydligt mer än motsvarande ökning av produkter utan märkningen, som hamnar på 5,7%. Det visar försäljningssiffror från NielsenIQ.

Försäljningsökningen av Från Sverige-märkta produkter motsvarar 2,4 miljarder kronor och beror till största delen på prishöjningar inom branschen, men nya produkter har bidragit med 650 miljoner kronor. Andelen Från Sverige-märkta produkter är nu uppe i totalt 22 procent i de produktkategorier där märkningen finns representerad, vilket är en ökning med 0,7 procent.

De två kategorier som har ökat mest under perioden är matlagningsost (30,6%) och sallad i påse (25,7%), men ökningen sker från låga nivåer.

Det största värdet står kategorin packat kött för, med en försäljningsutveckling på 1,3 procent jämfört med motsvarade period föregående år. Det innebär att 6 utav 10 konsumentförpackningar med kött är märkta med Från Sverige-märkningen.

Från Sverige-märkta produkter i kategorierna korv och charkuterier har också ökat sina försäljningsandelar till 52,5 procent respektive 41,7 procent.

”Det är glädjande att konsumenterna fortsätter att välja produkter med Från Sverige-märkningen trots det pressade ekonomiska läget. Idag är cirka 12 000 produkter godkända för märkningen och de finns i de flesta kategorier och prisklasser i butikerna. Det är produkter som kommer från våra svenska bönder och livsmedelsföretag i Sverige”, säger Ulrika Ekström, VD i Svenskmärkning, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige.

Under året har Svenskmärkning haft kommunikationskampanjer som uppmärksammar konsumenterna om vikten av att fortsätta välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. Kampanjerna har setts i press, i det offentliga rummet och digitala kanaler. Närmare 220 företag använder sig idag av Från Sverige-märket på sina produkter, som visar att märkningens kriterier uppfylls: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.

Under hösten har Från Sverige-veckor genomförts för tredje året och under 2023 återkommer kampanjen vecka 38 och 39.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206