Sverige siktar på ökad export av ekologiskt till Tyskland

PUBLICERAD: 7 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Sveriges monter på matmässan Internationale Grüne Woche i Berlin. Foto: Jordbruksverket

Den tyska ekomarknaden fortsätter att växa. Efter en explosionsartad ökning av omsättningen på drygt 22 procent under 2020 höll trenden i sig under 2021 med en ökning på nästan 6 procent. Den tyska efterfrågan av ekologiska livsmedel skapar möjligheter för svenska företag att exportera mera.

Att stärka svensk export av ekologiska livsmedel till Tyskland är målet när Sverige förbereder sin fjärde medverkan på en världens största matmässor: Internationale Grüne Woche i Berlin den 20-29 januari 2023.

”Tyskland är Europas största marknad för ekologiska produkter och det innebär en stor potential för svenska producenter. Målet med vår medverkan på Grüne Woche är att visa upp de mervärden som svensk livsmedelsproduktion har, i synnerhet den ekologiska. Samtidigt hoppas vi att deltagandet kan få fler producenter här hemma att inse vilka möjligheter som finns”, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket för den svenska satsningen.

Efter att pandemin satte stopp för genomförandet 2022 är nu förberedelserna inför Internationale Grüne Woche i januari 2023 återupptagna och inne på slutspurten. För de utvalda företagen har det extra året av förberedelser inneburit mer tid för utveckling av verksamheten och deras exportsatsningar. Jordbruksverket har sedan projektstarten jobbat med mässförberedande handledning för att stötta företagens medverkan.

”Mässan är en fantastisk möjlighet för svenska företag att få tillgång till en testarena, för att öka sin kunskap och få erfarenheter som de sedan kan arbeta vidare med i sina egna exportstrategier”, säger Camilla Bender Larson

I den svenska montern kommer besökare att kunna smaka på rätter, som köttbullar och potatismos, älgburgare, tacos och kaviar – allt i ekologiska versioner. På Grüne Woche 2023 erbjuds även en rad dryckesalternativ, som hantverksöl, kombucha, läsk, tonic water, gin, mjöd, kaffe och hantverkscider. Den som vill kan handla med sig produkter hem och hittar bland annat kryddblandningar, honung, trattkantarellchutney och grillsåser

De utvalda utställarna är små och stora företag med produktion i Sverige som i så stor utsträckning som möjligt använder svenska råvaror. Produkterna som visas på mässan är ekologiska med EU-certifiering eller Krav-märkning eller produkter som utställarna arbetar på att ställa om och certifiera.

Medverkande:
Arvid Nordquist, Föreningen Sveriges Oberoende småbryggerier: Göteborgs Nya bryggerier, Gamla Enskede Bryggeri, Kornheddinge BryggeriKompani, Lundabryggeriet, Råå Bryggeri, Smögenbryggar’n och Wetterstadens Bryggeri, Grinnemo Hallon och Honung, Mjödhamnen, Orkla Foods, Pomologik, Roots of Malmö, Sörgården Måla, Stockholms Bränneri, Swedish Bee Company, The Nordic Soda Company, Älgburgare i regi av ChristofferRobins Mat AB med produkter från Väddö Mejeri, Fagerås, Stöpaforskvarn och Torfolksgård samt Österlenkryddor.

Läs mer om de deltagande företagen här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker