43 ton räddade fruktrester har förvandlats till äppeljuice

PUBLICERAD: 21 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Greenfood och Rscued fortsätter sitt samarbete för att motverka matsvinn genom att förvandla fruktrester, som tidigare har slängts, till juicer och smoothies. Under 2022 har hittills 43 ton äppelkärnhus räddats och förvandlats till ungefär 30 000 liter äppeljuice.

Sedan 2019 har livsmedelskoncernen Greenfoods dotterbolag Salico och frukträddarna Rscued samarbetat för att minska matsvinnet genom att göra juice av fruktrester som annars skulle slängas. Äppelkärnhus förvandlas med hjälp av Rscued till juicer och smoothies som sedan säljs i butik.

”För att nå våra mål och minska matsvinnet med 45 procent till 2030 behövs cirkulär livsmedelsanvändning och branschsamarbeten. Det är två av våra viktigaste åtgärder för minskat matsvinn. Vi identifierar livsmedel som riskeras att slängas och använder dem på annat sätt, i vår egen produktion eller i samarbete med andra, som till exempel Rscued”, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

”Juicetillverkning är inte det enda samarbetet mellan Greenfood och Rscued. Vi bryter också ner oätliga matavfall och förvandlar det till en näringsrik blomjord som Rsqued säljer. Av 1000 kilo oätligt matavfall skapar vi 100 kilo näringsrik kompost i ett fantastiskt nytt kretslopp.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1