Korvkartan 2022: Svenskarna har minskat sitt korvätande

PUBLICERAD: 31 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Korvkartan är en årlig undersökning, där Circle K kartlägger svenskarnas korvvanor och korvpreferenser. Årets undersökning, som har gjorts av Kantar Sifo, visar att vi äter mindre korv än tidigare och även att grillkorven har tagit revansch och nu är lika populär som chorizon.

För drygt ett år sedan uppgav 73 procent att de åt korv minst en gång i månaden, en siffra som i år har sjunkit till 64 procent. Precis som tidigare är det männen som äter korv oftast, av de som äter minst en i månaden är 71 procent män och 56 procent kvinnor.

Svenskarna har inte bara ätit korv mer sällan i år än förra året, utan även stoppat i sig färre korvar totalt. För ett år sedan var genomsnittet 60 korvar per svensk och år, en siffra som i år landar på 49. Såväl män som kvinnor har minskat sin korvkonsumtion, männen från 72 till 58 och kvinnorna från 47 till 40 per år.

”Vi är lite förvånade över att svenskarna tycks ha ätit så pass mycket mindre korv det senaste året, särskilt då vi själva sålt avsevärt fler korvar i år än förra året. Vi får helt enkelt ta det som ett betyg på att kunderna verkligen uppskattar vårt korvutbud och väljer att komma till oss”, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

Det har även hänt saker när det gäller vilken typ av korv vi helst äter. Förra året var chorizon ohotad etta och grillkorven fick nöja sig med en andra plats följt av kokt korv/wienerkorv på tredje. I år blir det i stället en delad förstaplats för grillkorven och chorizon, där 42 procent uppger att någon av de två är favoriten, följt av kokt korv/wienerkorv på 34 procent.

Precis som förra året finns det en hel del geografiska skillnader. Svenskarna har helt enkelt olika korvpreferenser beroende på var de bor, man äter till exempel mindre korv i storstadsområdena än i övriga landet. I Stockholm, Malmö och Göteborg är genomsnittet 46 korvar per person och år och i övriga landet 51. Allra flest korvar äter man i Jämtland, 73 i snitt per person och år, jämfört med Gotland som hamnar sist i listan med 43 korvar. Just Gotland sticker även ut som enda regionen där korvätarna föredrar ketchup framför senap som det viktigaste tillbehöret.

Ytterligare korvfakta:

  • I åldern 35-55 äter vi som mest korv med 53 i snitt per person och år. Yngre (16-34 år) och äldre (56-79 år) äter bara 46 respektive 47 korvar i snitt.
  • Det är så gott som bara män som uppger att de äter korv varje dag (1 %) och som äter fler än 20 korvar i månaden (3 %).
  • I Jämtland uppger 11 procent att de äter 20 eller fler korvar per månad i jämförelse med riksgenomsnittet på 1 procent.
  • Undersökningen visar att ju mer man har i inkomst, desto oftare och mer korv äter man.
  • Senapen är fortsatt svenskarna favorittillbehör på korven (73 %), följt av ketchup (64 %) och rostad lök (34 %).
  • Den vegetariska/veganska korven är, med god marginal, mest populär i åldrarna 16-34 (15 %). I åldern 56-79 år är det enbart 2 procent som uppgett denna korv som sin favorit.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894