FoodFacts vill demokratisera klimatberäkningar

PUBLICERAD: 28 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Startupen FoodFacts som har skapat en molnbaserad plattform för intelligent livsmedelsdata, utvecklar nu med stöd från Almi automatiserade klimatberäkningar för hela marknaden. FoodFacts mission är att göra intelligent livsmedelsdata tillgänglig och transparent för alla i matsystemet, där både klimat och hälsa står i fokus.

FoodFacts vill accelerera utvecklingen av intelligent livsmedelsinformation genom att automatisera klimatberäkningar för hela branschen.

”Med vårt automatiserade verktyg kommer man snabbt att kunna få en utvärdering av en produkts klimatpåverkan. Dessutom är det enkelt att få en uppdaterad beräkning om det sker förändringar i exempelvis produktens recept. Målet för vårt verktyg är att ta fram estimat som ligger -15% / +15% jämfört med fullskaliga livscykelanalyser. Företag kommer att kunna spara både tid och pengar och snabbt ta sina första steg mot transparens och minskad klimatpåverkan”, säger Alexandra Ferreira, VD för FoodFacts.

Grunden till beräkningen är FoodFacts egenutvecklade algoritmer som strukturerar ingredienslistor och estimerar ingrediensvolymer. För att ta fram vetenskapligt baserade hypoteser för koldioxidberäkningar görs projektet i samarbete med expertis från Stockholm Resilience Center. FoodFacts samarbetar även med RISE via RISE klimatdatabas för livsmedel, men tar även in data från andra, internationella källor.

”Vi har redan sett ett stort intresse från matproducenter, livsmedelskedjor och varumärken att kunna göra klimatberäkningar på hela sina sortiment. Vårt nya verktyg för automatisering kommer att göra klimatberäkningar tillgängliga för alla. Detta kommer att hjälpa konsumenten att fatta bättre beslut och även påskynda utvecklingen av fler klimatsmarta produkter”, säger Alexandra Ferreira.

Verktyget för de automatiserade koldioxidberäkningarna kommer att lanseras i januari 2023.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48