FoodFacts vill demokratisera klimatberäkningar

PUBLICERAD: 28 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Startupen FoodFacts som har skapat en molnbaserad plattform för intelligent livsmedelsdata, utvecklar nu med stöd från Almi automatiserade klimatberäkningar för hela marknaden. FoodFacts mission är att göra intelligent livsmedelsdata tillgänglig och transparent för alla i matsystemet, där både klimat och hälsa står i fokus.

FoodFacts vill accelerera utvecklingen av intelligent livsmedelsinformation genom att automatisera klimatberäkningar för hela branschen.

”Med vårt automatiserade verktyg kommer man snabbt att kunna få en utvärdering av en produkts klimatpåverkan. Dessutom är det enkelt att få en uppdaterad beräkning om det sker förändringar i exempelvis produktens recept. Målet för vårt verktyg är att ta fram estimat som ligger -15% / +15% jämfört med fullskaliga livscykelanalyser. Företag kommer att kunna spara både tid och pengar och snabbt ta sina första steg mot transparens och minskad klimatpåverkan”, säger Alexandra Ferreira, VD för FoodFacts.

Grunden till beräkningen är FoodFacts egenutvecklade algoritmer som strukturerar ingredienslistor och estimerar ingrediensvolymer. För att ta fram vetenskapligt baserade hypoteser för koldioxidberäkningar görs projektet i samarbete med expertis från Stockholm Resilience Center. FoodFacts samarbetar även med RISE via RISE klimatdatabas för livsmedel, men tar även in data från andra, internationella källor.

”Vi har redan sett ett stort intresse från matproducenter, livsmedelskedjor och varumärken att kunna göra klimatberäkningar på hela sina sortiment. Vårt nya verktyg för automatisering kommer att göra klimatberäkningar tillgängliga för alla. Detta kommer att hjälpa konsumenten att fatta bättre beslut och även påskynda utvecklingen av fler klimatsmarta produkter”, säger Alexandra Ferreira.

Verktyget för de automatiserade koldioxidberäkningarna kommer att lanseras i januari 2023.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052