Årets Tomteglass från SIA Glass smakar Pepparkakshus

PUBLICERAD: 20 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


För sjätte året i rad släpper SIA Glass en ny julinspirerad glassmak i begränsad upplaga som endast finns på tillfälligt besök i butikerna under julsäsongen. Årets Tomteglass 2022 är Pepparkakshus, en krämig gräddglass med pepparkakssmak, chokladlinser, pepparkakor och pepparkakssås.

Tanken är att årets upplaga av Tomteglass ska väcka känslan hos ett barn som ser ett dekorerat pepparkakshus och drabbas av en oemotståndlig lust att bryta av en bit och smaka.

”Det här är en familjefavorit med helt rätt julingredienser – både smak- och upplevelsemässigt”, säger Dan Bengtsson, marknads- och innovationschef på SIA Glass.

Glassen görs av färsk grädde från svenska gårdar och pepparkakorna kommer från ett parti räddade pepparkakor och pepparkakshus

”Ur ett hållbarhetsperspektiv känns det extra roligt och bra – glassen är tillverkad i Sverige med hög andel svenska råvaror och räddade pepparkaksbitar”, säger Dan Bengtsson.

Pepparkakshus lanseras i 0,5-liters förpackning och finns i butik från vecka 44. Hur länge den finns kvar vet ingen, tidigare år har Tomteglassen sålt slut.

Tidigare Tomteglassmaker:
2017: Skumtomte
2018: Lussebulle
2019: Marsipangris
2020: Glöggmys
2021: Vit Chokladbräck med Polka

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2